dinsdag 18 november 2008

Halverwege waterschapsverkiezingen

Halverwege verkiezingen waterschappen

Als deze Vanaf de Zijlijn wordt uitgegeven zijn we halverwege de verkiezingen voor de waterschappen. Ik denkt dat de waterschapsverkiezingen ook de enige verkiezingen zijn die zolang duren, dat je met gemak kan spreken van halverwege.
De meesten onder u zijn waarschijnlijk al zo bij de tijd dat u al gestemd heeft. Voor wie dat het geval is, alvast dankjewel voor het bijdragen aan het opkomstpercentage. Voor wie dat nog niet heeft gedaan van hieruit het vriendelijke verzoek alsnog te stemmen. Ligt uw envelop nog ongeopend klaar, hou dan als dat bij meer gezinsleden het geval is, wel de juiste envelop bij het betreffende verkiezingsbiljet. Het moet namelijk net wat moeilijker dan makkelijk, omdat men terecht het ondoordacht ronselen van stemmen probeert te verminderen. En zolang het oud papier nog niet is opgehaald, kunt u ook nog stemmen. (Tot en met zondag 23 november.)

Als WATERschapsambtenaar moet ik NATUURLIJK niet te overduidelijk mijn voorkeur uitspreken voor mijn toekomstige bestuurders. Ik zal het belang van WATER NATUURLIJK moeten behartigen ongeacht de politieke kleur van mijn bestuurders. Dat vergt vanzelfsprekend loyaliteit en onpartijdigheid ten opzichte van mijn bestuur. Wel hoop ik op bestuurders die het WATERschap NATUURLIJK voorop stellen in hun besluitvorming en pas op de tweede plaats eventuele deelbelangen. Ook moet daarbij voorop staan dat het waterschap alle deelaspecten (veiligheid bieden tegen overstromingen, bestrijding van wateroverlast, een adequate zuivering van afvalwater, een goede kwaliteit van het WATER en inrichting van NATUURLIJKe beken) op een evenwichtige wijze kan behartigen. En dat het waterschap zijn taken op een voldoende niveau kan uitoefenen en daar dan ook de financiële middelen voor ter beschikking heeft. Ik hoop dus dat u als kiezer goede bestuurders kiest.
En omdat ik erg veel kandidaten persoonlijk ken, zal ik dus in het openbaar geen voorkeur uitspreken.



Nog even iets over de opkomst. De verwachting is dat dit zo’n 25 % zal zijn. Dat lijkt natuurlijk erg weinig maar het is ook geen reden om je uit democratisch oogpunt grote zorgen over te maken. Een aantal mensen zal mijn navolgende redenering misschien wat laconiek vinden, maar er zit zeker een kern van waarheid in. Ten eerste krijgt het waterschap ermee een bestuur en dat is de hoofddoelstelling. Ook denk ik dat het waterschap hiermee een redelijk evenwichtig bestuur krijgt waarvan de verhoudingen in de buurt zullen zijn van de verhoudingen als dat er twee of drie keer zoveel mensen zouden gaan stemmen. Het mag tenminste worden beschouwd als een representatieve enquête?

En op zich komen er volksvertegenwoordigers te zitten met een fatsoenlijk kiezersmandaat. Daarvoor de volgende vergelijking (de bijbehorende getallen geven een ordegrootte aan): we mogen in Zuid- en Midden-Limburg bij ± 25 % opkomst ongeveer uitgaan van zo’n 160.000 kiezers (600.000 stemgerechtigden). Omdat er 16 zetels te verdelen zijn, betekent dat een kiesdeler van 10.000 per zetel. Vergelijk dat eens met de onbetwiste gemeenteraad van Heerlen? Daarvoor is de kiesdeler zo om en nabij de 1.000 stemmen per zetel. Daarbij komt dat de raadsleden van Heerlen met zijn allen moeten beslissen over het gehele beleid van een stad met een begroting die zo’n drie keer groter is dan de € 80 miljoen die het waterschap jaarlijks verspijkert. Waterschapsbestuurders hebben dus een veel forser mandaat voor een relatief beperkte bestuurstaak dan menig gemeenteraadslid.

Ik vind dat gezien de omvang van de taakstelling van het bestuur de democratische vertegenwoordiging bij het waterschap voldoende is geborgd. En verder hoop ik dat de burger / kiezer zich de komende jaren ook niet veel zorgen hoeft te maken over de taakuitoefening van het waterschap. Dat zal bij kwalitatief goede bestuurders in goede handen zijn. En dan heeft de kiezer ook altijd gelijk?

Harrie Winteraeken

Geen opmerkingen: