donderdag 30 december 2021

Heerlen Schoon ook actief op de Esschenweg

Heerlen Schoon ook actief op de Esschenweg

Sinds het voorjaar heb ik ook enkele keren in het kader van Heerlen Schoon zwerfvuil geruimd langs mijn woonstraat de Esschenweg. Niet alleen de woonstraat, maar ook aan de andere kant van de A76 in het open agrarisch gebied de Ten Esschenweg (gemeente Beekdaelen) tot de T-splitsing met de Terlindenweg. Goed uitgerust met een oranje hesje en handschoenen aan, een plastic zak in een handige houder en een hele handige prikker die ook de vele sigarettenfilters moeiteloos oppakte.

MC Donalds en KFC streden om de twijfelachtige eer van het meeste complete maaltijdafval in de berm. Iemand trakteert zich regelmatig op een blikje Redbull. Enkele zwarte ballonnetjes en een tiental kleine wietzakjes. Er lag zelfs de verpakking van een veggie-hamburger. Je zou toch verwachten dat alle vegetariƫrs wat bewuster met hun afval omgaan. Natuurlijk ook veel plastic flesjes en blikjes. Een grote statiegeldfles kwam nog terug bij de supermarkt. De eerste keer raakte op het laatst de zak vol en deed ik het minder secuur. Een hardloper kwam me toen nog afval nabrengen.


Ik ga niet vaak genoeg. Het komt vaker voor dat op de Esschenweg / Ten Esschenweg meer zwerfvuil kan worden verzameld dan in een zak past. Sinds de zomer is er ook statiegeld op kleine drankflesjes. Dat is ook loon naar werken: twee flesjes heb ik ingeleverd. Zwerfvuil is een rekbaar begrip: enkele emmers met latex, waarvan een geschat nog bijna halfvol. Ook al een flacon (afgewerkte) motorolie ‘gevonden’.

Conclusie: het milieubesef is nog niet bij iedereen voldoende ontwikkeld. Al kan van de motorolie ook worden gezegd dat de eigenaar in ieder geval nog zo slim is geweest om de olie niet in het riool weg te spoelen.

Toch is het allemaal best confronterend, deze rechtstreekse kennismaking met een deel van onze samenleving die (zonder nadenken?) het milieu belast en anderen hun rotzooi laat opruimen. Maar laat het geen aansporing zijn voor mensen hiermee door te gaan als ik stel dat het opruimen ook best voldoening geeft. Want wachten tot echt iedereen geen rotzooi meer dumpt is toch geen optie meer. 


Geen opmerkingen: