zaterdag 25 december 2021

Kunstwerk Henk van Bennekum op Raadhuisplein komt niet terug.

Kunstwerk Henk van Bennekum op Raadhuisplein komt niet terug.

Op donderdag 2-12 heeft Dagblad De Limburger ruimschoots aandacht besteed aan de beoogde nieuwe inrichting van het Raadhuisplein in het toekomstige Romeins Kwartier. Daar is op zich niets mis mee en ik vind het ook een best mooi ontwerp.

Maar ik wil wel nog even aandacht vragen voor de inrichting van het Raadhuisplein voordat het nieuwe stadskantoor werd gebouwd.  Menigeen herinnert zich ongetwijfeld de verhoogde driehoeken op het plein. Ik was in de veronderstelling dat die driehoeken nadat het plein als bouwplaats was gebruikt, weer zouden worden hersteld.

Ik heb het nog even in Wikipedia opgezocht: deze driehoeken behoren tot het kunstwerk ‘Pleinontwerp’ van Henk van Bennekum, gemaakt in 1986 (natuurbeton 45x65 m). Zie ook de best wel mooie foto 33 op zijn website.

Nu ben ik absoluut niet voldoende deskundig om te kunnen beoordelen of dit kunstwerk ‘eeuwigheidswaarde’ heeft, maar zomaar egaliseren en laten verdwijnen is wellicht net iets te kort om de ‘driehoeken’. (De driehoek is ook lang in het logo van Heerlen aanwezig geweest.)
Ik herinner me ook nog de commotie die ontstond bij het verwijderen van de waterpartij op de Tweede Promenade (met het geologisch dwarsprofiel in mozaïek), een kunstwerk van Theo Lennartz.
Maar wellicht is het verwijderen van het ‘Pleinontwerp’ van Henk van Bennekom wel in stilte (met de kunstenaar) geregeld? 


Geen opmerkingen: