maandag 20 maart 2023

18-3: Landelijke Opschoondag ook op de Esschenweg.

Landelijke Opschoondag ook op de Esschenweg.

Op zaterdag 18 maart was alweer de 21ste Landelijke Opschoondag. Over het hele land verzamelden bijna 40.000 mensen (althans die zich hebben aangemeld bij Nederland Schoon, ik niet overigens) zwerfvuil in hun woonomgeving. Daar heb ik ook weer aan meegedaan. Hoewel ik ook een uitnodiging had voor de Maas Clean Up, ben ik nogal lui gewoon aan de slag gegaan in mijn eigen woonstraat, de Esschenweg.

In het landelijke deel van de Esschenweg aan de andere kant van de autoweg A76 heb ik amper zwerfvuil gevonden. De kans is groot dat iemand me is voor geweest, al zie ook zo nu en dan medewerkers van de gemeente Beekdaelen of Heerlen hier zwerfvuil opruimen. Wel vond ik nogal wat zwerfvuil in de berm van de stadsautoweg Antwerpse-Keulseweg. Hier waren de struiken gesnoeid, zodat ik zonder veel te struikelen op enkele plekken tot bij de vangrail kon komen. Het leverde alles bij elkaar weer een volle zak op, geschat zo’n 7 kg.

 

Zoals gebruikelijk geef ik hier weer een korte beschrijving van het gevonden zwerfvuil. Dit keer geen echt bijzondere dingen. Allereerst vond ik een muntje van 10 cent, een nieuw dubbeltje, maar dat is eigenlijk geen zwerfvuil.

Ik vond maar één statiegeldflesje (van Fanta van de Coca Cola Company). De dop ‘laat dop aan de fles om te recyclen’ zat er nog op. Op het flesje staat ook vrij groot ‘Recycle me again, I’m 100 % recycled plastic’. Misschien kon de ‘wegwerper’ niet zo goed Engels. Maar duidelijk is dat over het algemeen statiegeld de mensen remt om zomaar flesjes weg te flikkeren.

Er lagen wel nog veel blikjes, van frisdrank en bier. De meeste blikjes waren niet van de goedkoopste huismerken maar van A-merken. Als bierliefhebber constateerde ik dat er slechts een blikje lag van Schultenbräu (Aldi) en meerdere van Heineken en Hertog Jan. Verder een wegwerpflesje van Kordaat en ook een lege wodkafles (beide voor de glasbak). Ik ben optimistisch dat er vanaf 1 april minder (bijna lege) blikjes in de berm liggen, want dan wordt het statiegeld op blikjes ingevoerd en zullen winkels dus ook blikjes gaan inzamelen.

Een andere voorzichtige conclusie is dat niet de armste mensen hun rotzooi zo weggooien, maar andere minder met mens en milieu betrokken figuren (ik denk vooral mannen). Daaronder nogal wat rokers die hun opgerookte filtersigaretten (en ook wat lege pakjes) in de berm of de goot gooien. Roken blijft een smerige gewoonte en verslaving maakt veel mensen niet socialer.

De meeste sigarettenfilters zijn allesbehalve biologisch afbreekbaar. Ze bestaan uit acrylacetaat of celluloseacetaat, kunststof die erg traag afbreekt. Als je een filter in de natuur gooit, dan komen daar ook de giftige stoffen uit de rook in terecht. Pas na 10 tot 15 jaar schiet er schijnbaar niks meer van over, maar het plastic is niet echt ‘vergaan’, het is afgebroken tot microplastics. Je kan het dus niet meer zien, maar het richt nog steeds schade aan. Micropastics zijn een groot probleem bij de vervuiling van water en de daarin levende dieren. En als men nu denkt dat de rioolwaterzuiveringsinstallatie ze wel opschoont dan heeft men het mis: de Esschenweg heeft een regenwaterafvoer, gescheiden van het huishoudelijk afvalwater. En die afvoer gaat regelrecht naar de Geleenbeek.

Een ander relatief groot aandeel in het zwerfafval komt van verpakkingen van allerlei snoepgoed en repen plus natuurlijk van de Mc Donalds even verderop aan de Beersdalweg. Daar is nog geen zicht op een statiegeldregeling.

Als ik terugkijk, kan ik alleen maar concluderen dat het verzamelen van zwerfvuil hartstikke nuttig is. Daarom geeft het ook voldoening. Bijkomend voordeel is dat het een goede, gezonde vorm van bewegen is (misschien wat te veel van het goede voor mijn winterhanden). Met een muziekje van L1 (Limburgse platen in Plat-eweg en wat minder mijn favoriete muziek van Wunderbar met Schlagers en volkstümliche Musik) is dit opruimen best draaglijk.

Maar er knaagt altijd iets van ‘kan dit niet voorkomen worden?’ en ‘dat de mensen die achteloos iets weggooien ook op andere terreinen te weinig nadenken en te veel met zichzelf bezig zijn?’. 

 

 

 

Geen opmerkingen: