dinsdag 14 maart 2023

15-3 Verkiezingen voor Provinciale Staten van Limburg: GroenLinks

 

De verkiezingen voor Provinciale Staten van Limburg


Dit is een verkiezingsuitgave van mijn Berichten Vanaf de Zijlijn. Daarin maak ik zoals vanouds ook reclame voor GroenLinks. Ik heb dan wel afgelopen zomer wat bestuurlijke strubbelingen gehad in Heerlen, wat leidde tot mijn vertrek uit het bestuur van GroenLinks Parkstad Limburg, ik blijf in hart en nieren een GroenLinkser.

Voor mij is GroenLinks de meest complete partij die ook mijn idealen vertegenwoordigt. Maar nog belangrijker: GroenLinks weet welke problemen er daadwerkelijk spelen in de samenleving, hoe die samenhangen en het is ook een partij die daar ook hard aan wil werken.

Natuurlijk zijn dit op de eerste plaats verkiezingen voor Provinciale Staten. Daar was het GroenLinkse geluid de afgelopen jaren erg belangrijk, ook al was het niet doorslaggevend voor belangrijke besluitvorming zoals het open houden van vliegveld Maastricht Aachen Airport (gemeente Beek) of de intentie om ook in Limburg kleine kerncentrales te bouwen. Na de voorspelde teloorgang van het extraparlementair college van Gedeputeerde Staten (met steun van de PVV en Forum voor Democratie) heeft GroenLinks in Limburg kunnen bewijzen van toegevoegde waarde te zijn. De afgelopen twee jaar heeft gedeputeerde Geert Gabriëls enkele goeie zaken voor elkaar gekregen (hij heeft natuurlijk als fysisch geograaf ook een uitstekende opleiding 😊). Zo zijn de ergste bezuinigingen op het natuurbeleid tenietgedaan en heeft hij, zelfs met eerder tegenwerking dan ondersteuning van het Rijk, al een behoorlijk groot aantal boerderijen op vrijwillige basis weten uit te kopen.

Ik hoop van ganser harte dat GroenLinks en de meest verwante partijen in Limburg groot genoeg worden om ook de komende vier jaar te kunnen deelnemen aan een stabiele coalitie zonder (al te veel) rechtse inbreng.

De kandidaten

Stem op een kandidaat van lijst 6 GroenLinks, is mijn aanbeveling. Daarbij springen er voor mij een paar erbovenuit.

 

1.       Thea Jetten uit Arcen, lijsttrekster.

2.       Geert Gabriëls uit Weert, momenteel gedeputeerde en ik vind dat die dat moet blijven.

3.       Katleen Mertens uit Maastricht, zij wist goed de standpunten van GroenLinks naar buiten te brengen, vooral in het debat over Maastricht-Aachen-Airport.

5.       Arjan Dautzenberg uit Hoensbroek.

8.    Theo Sponselee uit Heerlen en hier ook actief binnen GroenLinks en de LBTHQ-beweging.

12.  Ali Daliry uit Heerlen, voorzitter van GroenLinks Parkstad Limburg en ook al jaren actief voor de Afghaanse gemeenschap (Solidariteitscomité Afghanistan-Nederland en HeerlenMondiaal.

27. Chenna Kuypers uit Heerlen, jong talent en ook actief voor GroenLinks in Heerlen.

En een hele staart oudgedienden en wethouders die nu met z’n allen de lijst duwen. Daaronder ook nr. 40. Odin Westen uit Heerlen die vrij snel in de vorige periode lid werd van Provinciale Staten, maar daar nu dus geen vervolg aan wil geven.

 

Voor meer informatie over de kandidaten verwijs ik naar de website van GroenLinks-Limburg: https://limburg.groenlinks.nl/alles-over-de-verkiezingen-9. En daar staat ook het verkiezingsprogramma https://limburg.groenlinks.nl/verkiezingsprogramma en de standpunten over de meest belangrijke onderwerpen.

Deze uitgave van mijn Berichten Vanaf de Zijlijn is mijn bijdrage aan de verkiezingscampagne. Ik sta dit keer niet op de kandidatenlijst van GroenLinks. Daar wil mij voor excuseren. Ik heb de afgelopen zomer vergeten me als kandidaat aan te melden. Ambities om weer in Provinciale Staten actief te zijn, heb ik niet, al denk ik met plezier terug aan de twee korte periodes dat ik lid was van PS.  Ik had me nog wellicht wel nuttig kunnen maken onder aan de lijst om wat stemmen te trekken. Die keren dat ik kandidaat was trok ik honderden stemmen, maar ik stond toen wel best hoog op de kandidatenlijst (en had toen ook maar weinig concurrentie uit Heerlen). Ik ga er nu maar vanuit dat de andere GroenLinks-kandidaten de stem krijgen van kiezers die op mij zouden stemmen. Al valt niet te ontkennen dat er in mijn familie- en kennissenkring ook mensen bij zijn die wel op mij persoonlijk stemden, maar niet omdat ik van GroenLinks ben.

‘Landelijke verkiezingen’

Dit zijn ook belangrijke ‘landelijke’ verkiezingen. De samenstelling van de Eerste Kamer hangt ervan af omdat de leden daarvan worden gekozen door de leden van Provinciale Staten. En de Eerste Kamer is meer dan voorheen ook politiek belangrijk omdat ze wetgeving moet goedkeuren. Het ligt voor de hand dat partijen die in de Tweede Kamer tegen wetsvoorstellen zijn, dat ook in de Eerste Kamer zijn. En omdat de huidige coalitie van VVD D66 CDA en Christen Unie, die wel een meerderheid heeft in de Tweede Kamer, dat niet heeft in de Eerste Kamer, is de invloed van andere partijen een stuk groter. Laten we dan ook hopen dat de coalitie voor haar besluitvorming in de Eerste Kamer vaker ‘over links’ gaat en in deze richting compromissen sluit, dan dat deze veel samenwerkt met de rechtsere fracties.

Ik vind het initiatief van GroenLinks en Partij van de Arbeid om één fractie te vormen in de Eerste Kamer zeer lovenswaardig. Het is een politieke meesterzet in het creëren van invloed en doorzettingsmacht. Ik hoop dat dit de kiezer ook aanspreekt.

Mark Ruttes VVD heeft goed doorzien dat hij de Rode Wolk ook electoraal hard nodig heeft. En afgelopen zaterdag (11-3) is de PvdA hem ook van dienst met een advertentie ‘maak links de grootste’. Het is van beide zijden een poging om stemmen te bundelen en daarmee de versplintering (tegenwoordig vooral op rechts) tegen te gaan. Want er zijn naar verwachting heel wat kiezers die toch al niet op GroenLinks of PvdA zouden stemmen, die nu angstig op de VVD stemmen om die de grootste te houden. En dit gaat hopelijk ten koste van PVV, BBB, Ja21, Forum voor Democratie, Belang van Nederland en Hart voor Vrijheid.

 

 

 

Geen opmerkingen: