dinsdag 14 maart 2023

14-3: Nieuwe uitgave van mijn Berichten Vanaf de Zijlijn

Nieuwe verkiezingsuitgave van mijn Berichten Vanaf de Zijlijn

Het politiek-maatschappelijke denken en doen van te veel mensen vind ik onvoldoende positief ingesteld op het algemeen, maatschappelijke belang. De solidariteit met de zwakkeren in de samenleving is vaak erg selectief waardoor er groepen en individuen uit de boot vallen. Dat vooral richten op zichzelf zal zich waarschijnlijk aanstaande woensdag 15 maart ook uiten in het stemgedrag van velen. Massaal zal men stemmen op partijen die het eigenbelang vooropstellen of waarbij men ervanuit gaat dat die goed zijn voor het veiligstellen of zo veel mogelijk beschermen van de eigen maatschappelijke en persoonlijke positie. De belofte om de belastingen te verminderen of het belang van het bedrijfsleven zwaarder mee te wegen, zijn daar een goede voorbeelden van.

Wat de overheid doet, kost geld maar daar profiteren mensen en samenleving ook van. Vaak zijn de verwachtingen te hoog gespannen. Ook vragen problemen om specifiek maar complexe oplossingen, terwijl de reacties te algemeen zijn. Dan gaan er weer te veel mensen van profiteren die het niet nodig hebben of die men ‘t niet gunt. En er zijn ook momenten dat de overheid duidelijk faalt. Maar dat falen komt weer vaak voort uit te grote zuinigheid en vertragingen zodat problemen niet tijdig en voldoende zijn aangepakt en als het ware blijven ‘door-etteren’. 

De overheid doet het niet snel in ieders ogen goed. Op 15-3 zijn Provinciale Statenverkiezingen en Waterschapsverkiezingen. De provincies en waterschappen zijn overheden en die zijn ingesteld om vooral het maatschappelijke belang te dienen. De besturen hebben dan vooral ook die intentie. Ik heb daarvoor een algemeen stemadvies: stem op een partij die deze positieve instelling heeft ten opzichte van het openbaar bestuur en het algemeen maatschappelijk belang. En niet op een partij die dat uitgangspunt niet erkent en zich primair richt op het belang van deelgroepen.

In deze verkiezingsuitgave van mijn Berichten Vanaf de Zijlijn ben ik behoorlijk kritisch op nogal wat ontwikkelingen in de samenleving. Maar ik probeer altijd stelling te nemen vanuit een positieve maatschappelijke grondhouding en in solidariteit met zwakkeren en zaken die onvoldoende weerbaar zijn of zichzelf niet kunnen verdedigen. Noem het maar mijn invulling van ‘rebellie tegen uitsterven’.

Als u deze 53ste uitgave van mijn Berichten Vanaf de Zijlijn toegezonden wil krijgen dan kunt u op dit bericht reageren met uw e-mailadres. Alvast bedankt voor uw belangstelling.

Harrie Winteraeken


 

Geen opmerkingen: