zondag 17 maart 2019

Verkiezingen Provinciale Staten van Limburg: stem GroenLinks


Verkiezingen Provinciale Staten Limburg: stem GroenLinks.

Ik vind dat ik in mijn Berichten een onverholen aanbeveling mag doen voor GroenLinks. Het is en blijft mijn partij. En ook al is er zo nu en dan wat op de plannen en standpunten van GroenLinks aan te merken, ik ben van mening dat de GroenLinkse politiek met kop en schouders boven de andere partijen uitsteekt.
De (provinciale) thema’s ‘groen’, ‘milieu’ en tegenwoordig ook ‘klimaatadaptatie’ worden natuurlijk door meerdere partijen behartigd. Zo zijn ook de standpunten van de Partij voor de Dieren erg goed, maar het probleem met de PvdD is dat er ‘geen land mee te bezeilen is’, omdat zij zich als ‘getuigenispartij’ bij voorbaat compromisloos opstellen. Ger Koopmans stelde onlangs dat het programma van het CDA het groenste van allemaal is, maar neem van mij aan, dat is verkiezingsretoriek.
Ik verwijs naar de website van GroenLinks-Limburg https://limburg.groenlinks.nl/ voor het verkiezingsprogramma. Het is hier en daar wat meer op hoofdlijnen dan in het verleden. Maar het geeft de standpunten en ook de te verwachten opstelling bij concrete problemen en wellicht ook bij de aanstaande coalitieonderhandelingen uitstekend weer. Wat dat laatste betreft zijn de verwachtingen dit keer hoog gespannen.

Natuurlijk ben ook ik blij met de ommezwaai van de landelijke coalitiepartijen in de discussie over de verdeling van de lasten bij de klimaatadaptatie. Weliswaar konden ze niet anders dan met een mager verkiezingsresultaat in het vooruitzicht, ook voor de Eerste Kamer, nogal opportunistisch kiezen voor de burgers en dat daarmee ook het bedrijfsleven zijn (groot) deel van de CO2-uitstoot vertaalt in een CO2-heffing.
Ik maak me wel wat zorgen of het CDA en de VVD wel met overtuiging voor deze koers hebben gekozen en of ze hierin (ook na de verkiezingen) voldoende koersvast zijn. Waarborgen zijn er niet te geven, maar verlies van de meerderheid én een sterk GroenLinks in de Eerste Kamer, maken de invulling van het Klimaatverdrag van Parijs wel waarschijnlijker.

Al met al is zowel uit overtuiging als strategisch een stem op GroenLinks zeker oké.

Geen opmerkingen: