dinsdag 9 december 2014

Nieuwe dienstregeling NS: nu overal minimaal een halfuursdienst.



Nieuwe dienstregeling NS: ook een halfuursdienst Heerlen - Sittard.

Als dagelijks treinreiziger ben ik natuurlijk bijzonder belangstellend voor het stoptreintraject tussen Heerlen en Sittard met ‘mijn stationnetje’ Hoensbroek. Groot was mijn vreugde dat de Nederlandse Spoorwegen aankondigden dat iedere lijn met de nieuwe dienstregeling ingaande op 14 december een halfuursdienst krijgt. Sinds 1984 dat ik in Nieuw-Lotbroek en later op Ten Esschen woon, maak ik zeer regelmatig gebruik van dat station. En altijd was het min of meer behelpen met de uurdienstregeling met ‘s morgens en ’s avonds drie ‘tussentreinen’.  Voor een gewone werkdag was dat overigens best wel voldoende.

Het grootste probleem met treinen om het uur is ’s avonds en in het weekeinde. Het naar het noorden rijden valt dan ook nog wel mee. Maar terugkomen uit het noorden, dan betekent slechts een uurdienst puur uitmikken. Of een halfuur op of rond het vooral ’s winters onaangename station Sittard niet weten waar je moet blijven.
Daarbij ben je ook nog afhankelijk van een overstaptijd van op z’n gunstigst 2 minuten. Iedere treinreiziger weet dat 2 minuten erg krap is. Op de lijnen vanaf Amsterdam kan al gauw wat vertraging ontstaan. En laatst zag ik in Sittard vanuit de optrekkende stoptrein de intercity binnenrijden! Wat moeten de overstappers in die trein gevloekt hebben.

Maar met de nieuwe dienstregeling is alle leed geleden? Mooi niet. De halfuursdienst komt er alleen op werkdagen en alleen overdag. Dat is de minimaalste halfuursdienst die NS konden bedenken. Niks geen halfuursdienst in de avonduren na 20.19 uur vanuit Sittard. En al helemaal geen halfuursdienst op de zaterdag en zondag. En dat terwijl op die dagen toch relatief veel mensen uitstapjes maken.
Ook de makkelijk te missen overstap in Sittard blijft. Wat zal ik blij zijn met mijn nieuwe halfuursdienst als ik ’s avonds of in het weekeinde weer eens op een paar minuten in Sittard de overstap mis en bijna een vol uur mag wachten op de eerstvolgende  ‘sprinter’. Of moet ik ten eeuwige dage blij zijn met deze immense verbetering van de dienstverlening? Het wordt tijd dat een nieuwe onderneming het traject overneemt? Is die verdere privatisering toch nog ergens goed voor?

Geen opmerkingen: