maandag 20 mei 2013

Vestiging logistiek bedrijf Honold op Avantis heeft wellicht keerzijde.


De vestiging van het logistiek bedrijf Honold op het grensoverschrijdende bedrijventerrein Avantis (Heerlen-Aken) heeft wellicht keerzijde.

Op 14 mei berichten onze regionale kranten Limburgs Dagblad en Dagblad De Limburger op de voorpagina dat het Duitse logistieke bedrijf Honold zich gaat vestigen op Avantis. Ze hebben 8,2 hectare grond gekocht en bouwen daar een loods van 4,4 ha. Er worden 100 arbeidsplaatsen gecreëerd en er zijn nog mogelijkheden voor uitbreiding. Natuurlijk vindt de gemeente dit een succes. Dit alles is mogelijk gemaakt door een verandering van de koers en het bestemmingsplan voor Avantis. Men mikt bij de gemeenten Heerlen en Aken niet langer op hightechbedrijven.

Het is moeilijk om op een beetje standvastige wijze ruimtelijke ordening te bedrijven. Eind vorige eeuw werd ik als GroenLinksraadslid verleid om in te stemmen met het grensoverschrijdende bedrijventerrein. Vooral het hoogwaardige karakter van het terrein en de beoogde bedrijven plus de vele in het vooruitzicht gestelde arbeidsplaatsen gaven de doorslag. Algemeen aanvaarde uitgangspunten indertijd. Het landschappelijk waardevolle gebied inclusief het biotoop van de veldhamster of korenwolf zou niet opgeofferd worden aan een gewoon bedrijventerrein.
Lang hebben de gemeenten dit concept volgehouden, maar niet lang genoeg? Hoogtepunt zou het World Trade Center worden, waarvan ik overigens vond dat dit kantoorachtige bedrijf met publieksfuncties beter in het centrum van Heerlen terecht moest komen. Van het WTC hoor je tegenwoordig niks meer.

Het concept van Avantis is in de prullenmand beland. De hectares moeten blijkbaar zo snel mogelijk worden verkocht om de exploitatietekorten te drukken. Het aantal arbeidsplaatsen van slechts 12 per hectare (met wellicht nog wat groei in de toekomst) benadert bij lange na niet de meer dan 100/ha die voor Avantis voorzien waren (en die ook bijvoorbeeld nodig zijn voor een rendabele openbaar vervoervoorziening).
En nog erger, met de grote loods en de waarschijnlijk honderden vrachtautobewegingen per dag, wordt het vestigingsklimaat op Avantis beduidend minder aantrekkelijk voor die ondernemingen die hier eigenlijk meer gewenst zijn. Nu kan men beweren dat die toch niet komen, maar we zetten bij het stimuleren van het economisch beleid daar wel zwaar op in. We willen in Limburg de innovatieve kenniseconomie bevorderen, samen met de topgebieden Eindhoven en Aken en in het bijzonder de RWTH. Overal wordt ingezet op ‘campussen’.

En in Heerlen wordt het best hiervoor ingerichte bedrijventerrein verkwanseld aan een ouderwetse transportonderneming. Niet eens ‘value added logistics’ maar alleen opslaan en verplaatsen van goederen. Natuurlijk zijn die 100 arbeidsplaatsen welkom. Maar waarom vestigt Honold (ik heb niets tegen de onderneming zelf) zich niet op het naastgelegen bedrijventerrein Beitel-Zuid? Dat bedrijventerrein heeft ook nog plek zat, heeft een veel passender profiel en als de gemeente daar grond verkoopt, dan komt dit ook de totale exploitatie van het grondbedrijf ten goede. Zo behoudt Avantis voorlopig zijn aantrekkingskracht voor de hoogwaardige bedrijven waarvoor het bedoeld is.

Op vrijdag 17 mei werd het bovenstaande stukje voor ± de helft gepubliceerd in DDL en LD als ingezonden brief in de editie Parkstad.

Geen opmerkingen: