dinsdag 27 februari 2007

Ook politiek doe je samen

Politieke stijl Harrie Winteraeken: politiek doe je samen

Mijn politieke stijl is het voorop stellen van de inhoud en het zoeken naar oplossingen. Daarvoor zoek ik naar samenwerking en probeer ik meerderheden te bouwen. Dat doe ik op een vriendelijke, constructieve wijze, vanuit een positieve grondhouding, zo integer mogelijk en met respect voor andere meningen maar ook met enthousiasme en optimisme. Mijn politieke verleden heeft mij geleerd, dat dit het meest succesvol is. Daarbij hecht ik veel waarde aan het voeren van een transparante politiek en het regelmatig afleggen van verantwoording. Zo berichtte ik in Heerlen maandelijks “vanuit de raad” over de activiteiten van de GroenLinks fractie.

Door mijn combinatie van politiek en werk heb ik brede ervaring opgedaan in een aantal belangrijke taakgebieden van de provincie, zowel wat betreft stedelijke problematiek als de zaken die spelen in de landelijke omgeving. Aan de basis ligt het begrip duurzaamheid: hoe creƫer je een maatschappij, als saamhorige, solidaire samenleving, ingericht voor de toekomst met een kleiner bevolkingsaantal en vergrijzing en die in duurzaam evenwicht is met zijn omgeving en de natuur (klimaatverandering).

Belangrijkste kennisgebieden zijn algemene (groene) politiek, overheidsfinanciƫn, stedelijke problematiek, (economische) ruimtelijke ordening en stedenbouw; verkeer en mobiliteit, waterbeheer, natuur- en milieubeleid; landschap, landbouw en landelijk gebied.

Geen opmerkingen: