dinsdag 30 januari 2007

Wilders zaait tweedracht, reactie JR + antw HW

> -----Original Message-----> From: Jan Rutten [mailto:rutten.jan@hetnet.nl] > Sent: woensdag 17 januari 2007 14:57> To: opinieredactie@mgl.nl> Subject: reageren op opinie.

Geert Wilders zaait tweedracht.
opinie woensdag 17-1-2007.

Harrie Winteraeken geeft letterlijk een passage aan uit de grondwet art. 1. mensen hebben recht op gelijke behandeling,vrijheid van godsdienst en onderwijs enz. Dit is voor iedereen een groot goed. Edoch zolang Staat en verschillende stromingen in nederland allochtonen een beschermende en geen gelijke behandeling geven, zal het voor niemand in Nederland van hoog tot laag , van politiek en non-politiek, ook maar enigszins mogelijk zijn om de grens aan te geven wanneer men wel of niet discriminerend spreekt of optreedt. Ik zou de heer Winteraeken willen adviseren de grondwet goed te lezen en projecteren op de samenleving als mens en niet uit een politieke stroming, welke dat ook moge zijn.
Jan Rutten, Panningen.


Dag meneer Jan Rutten,

dank u voor uw nuancerende reactie. Ik ben het met u eens dat de grens tussen aanstootgevende discriminatie en een stevige opmerking niet altijd even eenvoudig is te leggen en ook door personen verschillend kan worden ervaren.
Maar waarom ik vind dat Geert Wilders discrimineert, is omdat hij wel heel duidelijk onderscheid maakt op basis van geloof en daar mensen anders op wil behandelen. Ik ben van mening dat dit tegengesteld aan de bedoeling van artikel 1 van de Grondwet is.

In het grote interview in de regionale kranten van afgelopen zaterdag (27-1) geeft Geert Wilders daar weer voeding van: "Ik blijf zeggen dat de islam een geweldadige religie is, de Koran een geweldadig boek en Mohammed een geweldadig profeet". Hij geeft er geen blijk van dat in naam van het Christendom in de loop van de geschiedenis ook enorm veel gemoord is en oorlogen zijn gevoerd. En nog is het mijns inziens een legitieme mening dat Islam en Christendom geen geweldadige religies zijn en principieel niet tot geweld oproepen.

Wilders vindt dat Moslims die willen integreren afstand moeten nemen van hun geloof. Dat vraagt hij niet aan andersgelovigen. De Islamitische cultuur is wat Wilders betreft "echt duizenden keren minder" dan de westerse. Geert Wilders kleineert de Islamitische cultuur, sterker hij maakt deze minderwaardig aan de westerse. Hij negeert dat de Koran voor een belangrijk deel voortbouwt op de Bijbel en daarmee de basis van de Joods - Christelijke cultuur. Afgelopen zondag was in Amsterdam de jaarlijkse Auschwitz - herdenking. Daar was ook sprake van het minderwaardig verklaren van mensen, van een volk, van een cultuur. Wilders roept niet op tot geweld. Maar zijn ideeën vind ik discriminerend. En hij polariseert de discussie, waardoor mensen en meningen meer tegenover elkaar komen te staan, de sfeer verhardt en meer dan één miljoen mensen in Nederland zich verongelijkt voelt. Wilders verhoogt de spanningen en dat brengt een goede samenleving niet dichterbij.

Nog even over het wel of niet gelijk behandelen van Moslims in Nederland. Een opiniebijdrage in de regionale kranten van 20 januari ging daar ook op in. Positieve discriminatie werd daar ter discussie gesteld. Ik heb in mijn opiniebijdrage niet opgeroepen tot positieve discriminatie van Moslims. Ik contateer wel dat deze en andere groepen achtergesteld zijn in de samenleving (gemiddeld laag inkomen, in verhouding minder betaald werk, de armoedigste huisvesting). Daar mag wat mij betreft wel wat aan gebeuren. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld veel andere mensen in een vergelijkbare positie, waarbij de zelfredzaamheid minder groot is. Perspectief bieden, voorzieningen aanbieden, soms op maat gesneden. Want ik ben ervan overtuigd dat dit niet alleen goed is voor de betreffende mensen. Het is ook goed voor de maatschappij. Want hoe succesvoller, des te meer participatie in de maatschappij en minder redenen om zich over deze bevolkingsgroepen ongerust te maken.

Ik hoop dat u mijn relaas een menselijke redenering vindt. Mijn opiniebijdrage was ook niet geschreven vanuit partijpolitieke motieven, al erken ik dat het een politieke mening is. Mijn maatschappijbeeld is in ieder geval er een van zo goed mogelijk proberen samen te leven, vanuit erkenning van elkaars cultuur en met respect voor elkaars mening. Ik weet dat we geen perfecte maatschappij hebben, maar ik wil er wel in positieve zin aan bijdragen.

Met vriendelijke groet,
Harrie Winteraeken

Geen opmerkingen: