zondag 21 januari 2007

Wilders zaait tweedracht brief nav reactie H. Schroemges

Heerlen, 21 januari 2007

Aan de heer Henk Schroemges
te Weert

via opinieredactie@mgl.nl


Betreft: reactie op het artikel “Wilders zaait tweedracht.”


Dag meneer Schroemges,

graag reageer ik op uw bijdrage in de krant van zaterdag 20 januari jl. als reactie op mijn opiniestuk met als titel “Geert Wilders zaait tweedracht”. In feite geeft u met uw bijdrage een draai aan de discussie over hoe om te gaan met Moslims in Nederland en reageert u minder op mijn kritiek op Geert Wilders cs.

Ik vind ook dat u zich meer afreageert, dan dat u reageert op. U probeert het probleem van integratie af te wentelen op “links”. De integratie van Moslims als bevolkingsgroep, of als u liever wil: de verbetering van de participatie van Moslims in onze samenleving, is geen exclusief “links” probleem. Het is een maatschappelijke opgave. Dat dit op een positieve manier moet is ook geen exclusieve mening van “links”, of u moet “links” uitleggen als iedereen inclusief de liberalen van de VVD. Daarbij moet ook worden erkend dat er meer dan één miljoen Moslims in Nederland woont, waarvan de meesten redelijk tot goed participeren in onze maatschappij. Die verdienen het niet om, zoals Wilders doet, als bevolkingsgroep te worden gediscrimineerd.

U doet in feite hetzelfde met de zin: “Kan de heer Winteraeken mij een land of gebied in de wereld noemen waar de chaos en rotzooi floreert en waarbij de Islam geen partij is”. Er zijn talrijke problemen in de wereld, waar de Islam part noch deel aan heeft. Maar daar gaat het hier niet om. Met uw insinuaties zoekt u naar een zondebok. U beschuldigt een bevolkingsgroep als geheel op basis van hun geloof. In die zin doet u naar mijn mening niet anders dan Geert Wilders cs.

Ik ontken niet dat er in verhouding veel (jeugdige) Moslims, maar ook bijvoorbeeld Antillianen of asielzoekers in aanraking komen met justitie. Zie ook de krant van 20 januari. Voor Marokkanen is dat 6 % ofwel 6 op de 100. 94 % niet dus.
Maar die 6 % is ook te veel. Waar het om gaat is daar verandering in te brengen, vooral door te proberen om de oorzaken zo veel mogelijk weg te nemen. Een positieve benadering dus. De overheid kan dat mee bevorderen door deze mensen meer perspectief te bieden. En veel Moslims werken daar ook aan mee, ook in de politiek als volksvertegenwoordiger. Want in tegenstelling tot u beweert, kunnen Islam en democratie wel goed samengaan.

U geeft geen mogelijke oplossingsrichtingen. Met een bewering als “Voor positieve integratie geldt hetzelfde: geeft alleen meer ellende en troep en vooral ergernis” straalt u op een niet-onderbouwde, populistische wijze veel negativisme uit. U geeft wel een hele negatieve betekenis aan het woord “positief”. Daarbij polariseert u terwijl hier net saamhorigheid op zijn plaats is.

Uw verwijzing naar positieve discriminatie was in mij als schrijver niet opgekomen. Het ligt niet in de bedoeling van mijn stuk. U creëert met uw interpretatie een nieuw probleem waar ik in ieder geval niet voor verantwoordelijk ben. Het is dan ook raar dat u kritiek levert op iets dat ik niet geschreven heb.

U heeft mij geenszins kunnen overtuigen met uw reactie. In tegendeel, u bevestigt mij in mijn analyse en daarmee in mijn kritiek op mensen zoals Geert Wilders en zijn PVV.

Ik hoop dat u mijn reactie net zo respecteert als ik de uwe, ook heb ik daar ook veel kritiek op.
Met vriendelijke groet,

H.J. Winteraeken

e-mailadres: hwinteraeken@hotmail.com

Geen opmerkingen: