zaterdag 29 januari 2022

Groei van het aantal megadistributiecentra fors kleiner?

 

Groei van het aantal megadistributiecentra fors kleiner?

Reactie op het artikel: Rem op verdozing door gebrek aan ruimte en personeel in Dagblad De Limburger, economie van zaterdag 22 januari 2022.

Het lijkt erop dat de plannen voor nieuwe megadistributiecentra geen rekening houden met veranderingen in de (wereld)markt. Dat blijkt uit een artikel over de toename van het aantal megadistributiecentra in Limburg.

Vorig jaar kwam er in Nederland een recordaantal van 3,6 miljoen vierkante meter aan megadistributiecentra bij. In Noord- en Midden-Limburg kwamen er 2021 24 megadistributiecentra bij met een vloeroppervlak van in totaal 1,9 miljoen m2. Dat is gemiddeld bijna 8 hectare per centrum.  Dit jaar, zo verwachten de onderzoekers van Buck Consultants International (BCI), gaat het om 3,3 miljoen m2. Dat is overigens een afname ten opzichte van 2021 van slechts 8 % en nog steeds een zeer forse groei.

De komende jaren zet de daling zeer waarschijnlijk door. De beschikbaarheid van grote kavels is drastisch afgenomen. Verder zal de maatschappelijke discussie over de verdozing van het landschap in heftigheid toenemen. Naast de ruimtevraag maken de ‘groeidenkers’ zich vooral zorgen over de krapte op de arbeidsmarkt ofwel de beschikbaarheid van voldoende personeel.

In het artikel wordt er niet op ingegaan dat er waarschijnlijk ook grenzen zijn aan de handel en logistiek. Er komt natuurlijk een moment dat er gewoon voldoende distributiecentra zijn. En er zijn ook signalen dat de handel gaat afnemen.

Grondstoffen worden schaarser en energie en transport zijn duurder dan ooit. Nieuwe producten gaan meer kosten. Door de inflatie gaan we minder kopen of uitstellen. De transportkosten nemen toe omdat ook schepen de klimaatdoelen moeten halen en dus schonere maar duurdere brandstof gaan gebruiken. Containers zijn (door vrij onduidelijke redenen) duurder dan ooit. Een oponthoud zoals eind maart 2021 werd veroorzaakt door het vastlopen van het schip de Ever Green in het Suezkanaal (Egypte) laat zien hoe kwetsbaar de logistiek is waarvan ook de handel via distributiecentra voor een belangrijk deel afhankelijk is. In de toekomst wordt wellicht ook weer meer in Europa geproduceerd vanwege de duurzamere productie en de grotere leveringszekerheid. En toch worden zoals in het verleden gebruikelijk was, al ruim van tevoren grote oppervlaktes nieuw (maagdelijk) bedrijventerrein geclaimd.


Geen opmerkingen: