zaterdag 29 januari 2022

Chemelot heeft hele regio nodig: reactie Loek Radix + antwoord

 

De directeur van Chemelot Loek Radix heeft op 20-1-2022 gereageerd in Dagblad De Limburger op mijn opiniebijdrage 'Chemelot heeft lange weg te gaan'. Zie hieronder zijn artikel.

Daaronder staat de brief die ik vervolgens op 23-1 aan Loek Radix heb geschreven.

Ten Esschen – Heerlen, 23 januari 2022

Aan: de heer Loek Radix

Via de Opinieredactie van Dagblad De Limburger; opinieredactie@delimburger.nl

Betreft: reactie op de publicatie Chemelot heeft hele regio nodig in Dagblad De Limburger 20-1-2022 

Geachte heer Radix,

Graag reageer ik op uw opiniebijdrage ‘Chemelot heeft hele regio nodig’ in Dagblad De Limburger van donderdag 20 januari 2022. Dit was weer een reactie op mijn opiniebijdrage in DDL ‘Chemelot heeft lange weg te gaan’ van 12 januari jl.

Om te beginnen vind ik het fijn dat u gereageerd heeft en dat u hiermee het publieke debat aangaat. Maar eerlijk gezegd vind ik dat u in uw reactie wat meer inhoudelijk en concreter op mijn betoog had kunnen ingaan.

Natuurlijk heeft onze samenleving grote opgaven in het sociale domein, maar ik ben van mening dat verbeteringen niet vooral met economische groei bereikt zullen worden; sterker nog de economische groei en vooral de groei aan materiële behoeften en consumeren zijn mijns inziens mee oorzaak van de groei van de kloof tussen arm en rijk en veel andere maatschappelijke onvrede. Daarbij kent ook de economie zijn (ingrijpende) transities, zoals de sluiting van de mijnen en recenter de krimp van de winkel-detailhandel ten faveure van het kopen via internet.

U noemt Albanië als voorbeeld en probeert dat als schrikbeeld neer te zetten. Maar feit is dat de welvaart op onze aarde verschrikkelijk onevenwichtig verdeeld is. En het is mijns inziens absoluut noodzakelijk om de leefomstandigheden van miljarden mensen te verbeteren. Ik ben ervan overtuigd dat om de balans enigszins te herstellen, ook de westerse samenlevingen een meer sobere leefwijze moeten krijgen. Onze ‘voetafdruk’ is gewoon veel te groot. De huidige grondstoffen-, energie- en klimaatcrises zijn slechts een voorbode van veel erger als we met z’n allen niet drastisch veranderen. Maar daar hoef ik u en Chemelot gelukkig niet van de overtuigen. En ik heb ook zeker waardering voor de stappen die daarin worden gezet (dat staat ook in mijn opiniebijdrage).

Gelukkig is er volgens mij een goede middenweg tussen sluiting van Chemelot en doorgaan met alle productieprocessen, waarvoor uiteindelijk bij volledige overschakeling vier keer zoveel groene elektriciteit nodig is dan de stroom die nu wordt gebruikt. Althans dat staat in een artikel in DDL in maart 2021 toen u hiervoor een kerncentrale opperde. In uw interview van december suggereerde u hiervoor gemengd afval te gebruiken van 20 miljoen huishoudens. Ik vind het jammer dat u in uw reactie niet ingaat op mijn opmerkingen hierover. Zo lijkt het dat u nog niet zo goed doordachte voorstellen doet.

Ik blijf ook van mening dat als het economisch en maatschappelijk niet loont om industriële producties voort te zetten, dat dan sluiting moet worden overwogen. Vanzelfsprekend moeten daarbij alle maatschappelijke kosten en baten meewegen. Omdat hier zoveel overheidsgeld mee gemoeid kan zijn, is het essentieel dat hierover ook een publiek debat plaatsvindt. Het zijn geen eenvoudige discussies, zie bijvoorbeeld Maastricht Aachen Airport.

Dat ik met mijn opvatting ‘de plank niet volledig missla’ bewijst het artikel in DDL op 21 januari jl., dus daags na de publicatie van uw reactie. Sabic denkt na over sluiting van de Olefins 3-naftakraker en een hieraan verbonden kunststoffabriek. Wellicht is in het licht van de noodzaak van het doorvoeren van de eisen van het Parijse klimaatakkoord geen mogelijkheid voor een duurzame en economische sterke toekomst van deze fabrieken op Chemelot. Zie ook de analyse in DDL van 22-1: ‘Toekomst van de chemische industrie: vergroenen, sluiten of verplaatsen?’

Ik ben het met u eens dat het risico aanwezig is dat elders productie wordt voortgezet op een minder duurzame manier. Daar pleit ik uiteraard niet voor. Maar de chemische industrie, waar ook ter wereld, staat voor dezelfde immense klimaatopgaven. Ik denk dat het over het algemeen niet (economisch) slecht zal zijn voor Nederland, als we hierin voorop lopen, om vervolgens kennis te exporteren. En ik vind dat we op Europese schaal ook hogere eisen moeten gaan stellen aan te importeren producten wat betreft milieu, klimaat maar ook mensenrechten.  

Ik wens u zeker toe dat Chemelot zal slagen in het transitieproces dat inmiddels in gang is gezet. Hoewel ik me bescheiden wil opstellen, neem ik graag de uitnodiging aan om vanuit maatschappelijk oogpunt hierover mee te denken en klankbord te zijn.

En in reactie op uw opmerking dat ik ook een paar honderd kilo materialen in huis heb die op Chemelot gemaakt zijn: ik zal het hartstikke fijn vinden als ik over enkele jaren een elektrisch bestelbusje kan huren om u onze oude vinyl vloerbedekking en 20 m2 kunststof ‘schrootjes’ te brengen om te worden hergebruikt (mijn platencollectie houd ik graag nog een poosje).  

Met vriendelijke groet,

Harrie Winteraeken

 

Geen opmerkingen: