dinsdag 22 december 2020

Planten voor Chikwawa

 Planten voor Chikwawa

Voor het vierde jaar heb ik deze zomer weer mijn ‘actie’ Planten voor Chikwawa uitgevoerd: ik kweek en verzamel planten en plantjes. Afgelopen zomer heb ik zes keer een kraampje met planten bij mij voor het huis gezet. Ik doe dat vooral met redelijk mooi weer en niet te veel wind (anders kan ik plantjes weer keer op keer overeind zetten). 

De plantjes zijn van alles wat: onder andere aardbeien- en tomatenplanten, zonnebloemen, goudsbloemen, stekjes van diverse kamer- en tuinplanten en ook wat jonge boompjes (waaronder ook walnootbomen en hibiscus). De planten en plantjes mag men gratis meenemen. Ik denk dat ik zo wel meer dan 80 plantjes heb weggegeven en dus ook veel mensen er een plezier mee heb gedaan. De reacties van de mensen die ik dan toevallig spreek, zijn allemaal bijzonder positief. Iemand kwam zelfs terug met een jong vijgenboompje.

Daarbij gaf ik wel aan dat een gift aan de Stichting Chikwawafonds zeer op prijs wordt gesteld (zie het stukje hierboven). De actie bracht in de brievenbus het bescheiden bedrag van € 51,37 op en dat was mooi de helft meer dan verleden jaar. Maar men kan ook wat overmaken naar de bankrekening NL60INGB0007295474.

Ik ga ook volgend jaar door met mijn plantenactie. Ik kan er wellicht ook wat meer tijd voor vrijmaken. In de serre en op een kast in huis staan ook al weer heel wat plantjes te overwinteren. En over een paar maanden zal ik ook wel weer van alles uitzaaien. Ik moet vooral eerder beginnen met zaaien, bijvoorbeeld tomaten, dan is ook de oogst nog in de zomer. 

Als u ook nog stekjes of oude, deelbare planten over heeft of (kleine) bloempotjes, dan zijn die zeker van harte welkom. Gewoon om andere mensen er een plezier mee te doen en wellicht ook voor een leerling van die meisjesschool in een van de armste streken van de wereld.




Geen opmerkingen: