zondag 12 maart 2017

Marion van der Kleij kandidaat kamerlid GroenLinks



GroenLinks-kandidaat
Marion van der Kleij

Marion van der Kleij: ‘Nederland wordt steeds meer een verdeeld land waar mensen niet meer naar elkaar luisteren, maar schreeuwen om elkaar te overtuigen, boosheid te uiten of elkaar te intimideren. Dat moet anders!’

En dat kan vanuit Limburg?
Natuurlijk wil ik als Limburgse kandidaat de verbinding tussen Limburg en Den Haag versterken. In Limburg vinden veel mensen Den Haag ver weg en voelen zich niet gehoord. Ik zit inmiddels elf jaar in de gemeenteraad in Gulpen-Wittem, daar heb ik geleerd wat het is om te knokken voor je idealen en om de stem van de burger een plek te geven in de politieke arena. Maar ik spreek ook de taal van de Randstad. Ik ben niet zo gauw onder de indruk van hoge heren of intimiderende sprekers uit het stedelijk gebied. Zo kan ik een sterk verbindingsstuk zijn tussen Limburg en Den Haag.

Waar draait het deze verkiezingen om volgens jou?
We moeten weer bouwen aan een land waar niet het egoïsme centraal staat maar empathie, inlevingsvermogen en oprechte belangstelling voor elkaar.  Het vertrouwen in politici is tot een dieptepunt gedaald. Beloften doen die je niet waar kunt maken, daar doe ik niet aan mee.1000 euro beloven of de AOW terugbrengen naar 65 jaar, dat zijn valse beloften. Die kun je nooit waarmaken. De kiezer voelt zich verraden. Het enige wat ik kan beloven is de kennis en ervaring die ik als politica heb opgedaan inzetten en net zoals in de lokale politiek met hard werken voor idealen en burgers opkomen.’

Welk landelijk thema zie je in de regio terug?
Door alle bezuinigingen in de zorg van het VVD/PvdA kabinet en het hoge eigen risico krijgen mensen die dat niet kunnen betalen niet de zorg die ze nodig hebben. Dat wil GroenLinks terugdraaien. We schaffen het eigen risico af en willen minder marktwerking in de zorg. Ook verspilling in, met name de ziekenhuizen, moet worden gestopt. GroenLinks investeert in de zorg in verpleeghuizen met meer handen aan het bed, wat ook goed is voor de werkgelegenheid. In de zorg moet de mens weer centraal komen te staan, zowel voor de patiënt en de verzorgende. Dat is zeker in een vergrijzend gebied als Zuid-Limburg een issue.

Daarnaast natuurlijk: Tihange
De kerncentrale in Tihange moet dicht! Vanaf 2011 zet GroenLinks zich daar voor in. Daar moet de politiek in Den Haag ook flink druk achter zetten. Tot nu toe is die steun nogal teleurstellend en daarin zie ik voor mijzelf een hele belangrijke opdracht.

Welk onderwerp ligt jou na aan het hart?
Zelf ben ik een onderwijsmens. Ik heb jaren in het voortgezet onderwijs gewerkt. Gelukkig is GroenLinks een echte onderwijspartij. Wat wij willen? Gelijke kansen voor elk kind, of je ouders nu gestudeerd hebben of niet, dat mag niet bepalend zijn voor de school waar je naar toe kan in het voortgezet onderwijs. Ieder kind moet met een passend diploma een vervolgopleiding kunnen doen.

Geen opmerkingen: