donderdag 16 januari 2014

Belastingmaatregel oldtimers heeft al positief effect gehad.



Per 1 januari 2014 is de wegenbelasting voor de meeste ‘jonge’ oldtimers opnieuw ingevoerd. Dat zijn auto’s die tussen de 25 en 40 jaar oud zijn. Er zijn verschillende belastingregimes. De belasting zou van het bezitten van een oldtimer een elitaire hobby maken. Dat was het voor een groot gedeelte ook al. Wat meer belasting voor de rijken is voor hun minder erg. En voor ‘echte’ oldtimers hoeft nog steeds geen belasting te worden betaald.

Maar een groot aantal eigenaren van een ‘jonge’ oldtimer gebruikt deze als ‘eerste auto’. Deze mensen hechten vooral belang aan zo goedkoop mogelijk auto rijden. Velen van hen rijden een toch wel luxe Mercedes. Het was niet zo zeer de liefde voor de oldtimer, waarom ze ‘m reden. Het bewijs is hiervoor is dat in 2013, vanwege de aankondiging van de nieuw belasting, 60 % meer oldtimers zijn gesloopt naar ruim 7.300. Ook werden er vorig jaar 128 % meer oldtimers uitgevoerd (14.115 stuks). Eerdere jaren geleden werden er vooral ‘jonge oldtimers’ geïmporteerd.  Zo bezien heeft de nieuwe belasting al een heel behoorlijk positief effect gehad.

Voor deze categorie weggebruikers is het goed dat het profiteren van geen wegenbelasting betalen is verminderd. Zo worden er momenteel ook veel gastanks uitgebouwd. Deze automobilisten hebben tot voor kort extra geprofiteerd van de lage prijs van LPG en ze hoefden niet de hoge wegenbelasting te betalen die normaal wordt geheven over ‘auto’s op gas’. Terecht dat hier een eind aan is gekomen, want het is gewoon niet rechtvaardig ten opzichte van mensen die wel wegenbelasting betalen.

Deze belastingmaatregelen gaan eigenlijk nog niet ver genoeg. De auto’s waarvan de gastank nu is uitgebouwd, rijden op benzine, maar mensen betalen hiervoor nog steeds minder belasting dan de eigenaren van jongere benzineauto’s. Daarbij is het de vraag of deze oude auto’s wel aan de randvoorwaarden voor luchtvervuiling voldoen. Met andere woorden: ze zijn minder zuinig en hebben waarschijnlijk geen katalysator. Voor de meeste oldtimers die op diesel rijden, zou een roetfilter verplicht moeten zijn, wil men korting kunnen claimen. Het zo goedkoop mogelijk willen rijden en vooral zo weinig mogelijk belasting betalen is eigenlijk het eigenbelang boven het belang van de samenleving stellen.

Dit stukje is o.a. gebaseerd op berichten in de Limburgse regionale kranten van 11 januari 2014.

Geen opmerkingen: