maandag 11 februari 2013

Correspondentie met NS. Is dat zinvol?


Onderstaand bericht schreef ik als reactie op een e-mailbericht van klantenservice van de Nederlandse Spoorwegen over het feit dat NS geen treinkaartjes zonder datum meer verkopen. Ze proberen me onder meer zo in de fuik van de OV-chipkaart te dwingen, maar ze hebben de oplossing van korting voor jaartrajectkaarthouders nog niet geregeld. Wie denkt dat dergelijke correspondentie zinvol is, ga je gang om ook over dit en andere onderwerpen berichten uit te wisselen met NS. Misschien werkt de kracht van het getal.

Beste mensen en in het bijzonder N. B. (de betreffende medewerker wil ik hier niet persoonlijk op aanspreken),

ik dank u voor uw reactie maar ik constateer dat u mijn 'case' niet naar tevredenheid oplost. (Voelt 'case' beter aan dat 'geval' of 'persoonlijke situatie'?)
Ik vroeg niet om een bevestiging van de constatering dat die kaartjes niet meer te koop zijn. Zo dom was mijn vraag niet.

Ik ben reiziger met een jaartrajectkaart en reis ook buiten dit traject nog redelijk veel. Ik ben dus een van uw betere klanten. Ik vind het niet verstandig om het mij en mijn soortgenoten tegen te maken.
De NS zijn gewoon bezig met een afname van de klantgerichtheid en klantvriendelijkheid. De NS stellen hun klanten steeds minder centraal en dat vind ik een slechte zaak. De dienstverlening neemt al af voordat dit noodzakelijk is. Zelfs voordat dit zonder problemen door de reiziger kan worden opgevangen. Iedere keer een kaartje moeten kopen kost tijd. Mijn tijd. En die is altijd krap als ik een trein wil halen (die in mijn geval over het algemeen ook nog redelijk op tijd rijdt – sorry voor het compliment, maar het zou eigenlijk vanzelfsprekend moeten zijn).

Daarbij komt dat ik nog op papieren kaartjes ben aangewezen. Zoals u ongetwijfeld weet, heb ik als houder van een jaartrajectkaart korting na 9.00 uur en in de weekeinden. Die korting kan ik niet krijgen met de OV-chipkaart die in mijn trajectkaart in ingebouwd. Dus ben ik nog op papieren kaartjes aangewezen. Die kaartjes heb ik overigens ook nodig om een groot deel van mijn reizen te kunnen declareren. Als ik te zijner tijd al die declaraties uit de computer moet halen en zelf moet uitprinten, ben ik dus nog meer tijd kwijt. Bij voorbaat dank daarvoor en leve de vooruitgang.
Dus zorg eerst dat u dat probleem van korting voor trajectkaarthouders hebt opgelost, voordat u nog meer papieren kaartjes afschaft. U pleegt anders contractbreuk omdat u mij korting buiten de spits heeft meegeleverd.

Ik hoop dat NS erin slaagt zich wat meer in te leven in de situatie van de reiziger in plaats van de eigen bedrijfsvoering.
En in dit geval is iets niet 'niet mogelijk'. Het is een kwestie van het maken van keuzes! In dit geval maken NS naar mijn mening verkeerde keuzes!

Ik weet dat ik met u een groot bedrijf aanspreek, maar ik hoop dat u erin zult slagen om mijn bezwaren bij de juiste verantwoordelijken op tafel krijgt. Dat lijkt mij beter dan een antwoord dat mij weer afscheept.

Ik zie uw op mijn 'case' toegespitste reactie met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groeten,
Harrie Winteraeken

3 opmerkingen:

Harrie Winteraeken zei


Nog eens reageren gaf de NS de kans op een betere beurt. Die kans hebben ze ten dele benut.
Vooral de mededeling dat papieren kaartjes nog te koop blijven, stemt tot tevredenheid.

17-2-13
De lezer gegroet,

bedankt voor het onderstaande antwoord. Het stemt inhoudelijk nog niet helemaal tevreden, maar het gaat wel al veel beter in op mijn vragen.
Excuses aanvaard.

U bent waarschijnlijk verder voldoende op de hoogte van de algemene problemen, zoals die gisteren ook uitvoerig in het televisieprogramma Kassa aan de orde zijn geweest.

Wat was dat een flut antwoord voor mensen die na 9 uur zonder korting moeten reizen. Wat een ongelijke behandeling. Is het NS dan alleen te doen om meer inkomsten?

Naar mijn mening kan het dwingen richting OV-chipkaart zo niet. NS denken met enkele deeloplossingen voldoende tegemoet te komen aan veel meer bezwaren. In deze orde zit ook het niet meer verkopen van kaartjes zonder datum.

Ik ben wel blij met de toezegging dat papieren kaartjes met korting voorlopig beschikbaar blijven.

Met vriendelijke groeten,

Harrie Winteraeken

******************
TWEEDE REACTIE NS 12-2, Daags na mijn bericht:

Als deze case niet naar uw tevredenheid is opgelost, kunt hem binnen 7 dagen heropenen.

Onderwerp
Klantvraag en/of opmerking over: kaartje zonder datum

Antwoord Klantenservice Nederlandse Spoorwegen
Geachte heer Winteraeken

Hartelijk dank voor uw reactie. Graag beantwoord ik uw e-mail.
U bent niet tevreden over het antwoord van Klantenservice. Ik vind het bijzonder vervelend dat dit het geval is. Mijn excuses hiervoor. Graag geef ik u de volgende informatie.

Klanten met een Jaartrajectabonnement kunnen, ook na het “stoppen” met papieren kaartjes nog wél gedateerde papieren kaartjes met of zonder korting blijven kopen voor hun reizen buiten het traject. De functie verdwijnt namelijk niet helemaal uit de kaartautomaat.
U kunt deze treinkaarten van tevoren kopen.

Wij stellen het zeer op prijs als klanten ideeën aandragen voor verbetering en hebben, uw verzoek u om de oude 5 retourenkaart weer in de kaartautomaat op te nemen doorgegeven aan de verantwoordelijke afdeling. Dank u wel voor uw moeite om uw ideeën aan ons door te geven. Uw feedback helpt ons om onze dienstverlening te verbeteren.

Ik vertrouw erop u hiermee van dienst te zijn.

Met vriendelijke groet,

Klantenservice Nederlandse Spoorwegen


Anoniem zei

Ns HACK. . . ALS DE CONDUCTEUR KOMT KOOP IK ONLINE (TREINWIFI) KAARTJE. PDF LATEN ZIEN IS OK. CANON MOBILE PRINTER OK. JE BETAALD LOUTER VAN CONTROLE. MEESTAL NIET.
IK KAN IN 15 SEC. KAARTJE KOPEN. HIHI NS HEEFT WEER EENS NIET NAGEDACHT. . . .

Harrie Winteraeken zei

Het laatste bericht is niet mijn stijl. Ik vind het misbruik maken. Iemand die zich de benodigde apparatuur kan veroorloven mag van mij ook solidair zijn en de reiskosten ook zelf dragen.