zaterdag 10 november 2012

Station Hoensbroek sluiten is niet zo’n goed idee.


De regionale kranten Limburgs Dagblad en Dagblad De Limburger berichten op vrijdag 9 november over het uitvoerige plan voor het treinvervoer van de fracties CDA, PvdA, VVD, D66, en 50-Plus in Provinciale Staten van Limburg. Zo over het algemeen en voor zover de kranten erover berichten, is het een goed en ambitieus plan. De intenties zijn er, hoewel ook moet worden erkend dat veel onderdelen al jaren op de verlanglijstjes staan van verschillende politieke partijen. Het plan kost vele miljoenen en als je wat van het Rijk (Prorail) wil, dan is het zo langzaamaan ook gebruikelijk dat er fors provinciaal geld bij moet. Maar daar staat tegenover dat onze provincie de Essentgelden beter kan investeren dan oppotten en het risico blijven lopen dat het Rijk ze links- of rechtsom inpikt of dat ze vanzelf minder waard worden.

Maar bij één onderdeel ‘dicht bij huis’ zet ik als jaartrajecthouder toch wel grote vraagtekens. Men wil station Hoensbroek zo’n kilometer ‘verplaatsen’ naar de Woonboulevard. Ook dit geen nieuw idee en tot nu toe gelukkig niet realistisch gebleken. Omdat ik tussen beide locaties inwoon, zou het voor mij persoonlijk geen ramp zijn, hoogstens enkele minuten langer fietsen en treinen. Maar de redenering erachter loopt toch mank.

Ik heb geen bezwaar tegen een nieuw station bij de Ikea. Meer mensen met het openbaar vervoer is altijd winst. De plek bij het viaduct over de Verlengde Terhoevenderweg is er al helemaal op voorbereid. Al weet ik niet hoe hoog te verwachtingen moeten zijn. Het winkelende publiek blijft waarschijnlijk in grote mate met de auto komen. Het lukte Veolia en gemeenteraad niet eens om een busverbinding naar de Woonboulevard in stand te houden. In hoeverre de investering in een nieuw station zich loont, zal nog nader beoordeeld moeten worden. Wellicht dat de eerste ervaringen met het nieuwe station Woonboulevard – In de Cramer (op de lijn Heerlen – Maastricht) hier al duidelijkheid kunnen bieden?

Nameten van de afstand tussen station Hoensbroek en de locatie voor het station Woonboulevard wijst uit dat de verplaatsing volgens het plan met een kilometer in de praktijk via het spoor 1,5 km en via de weg voor voetgangers en fietsers meer dan 2 km betekent. Het ‘verplaatsen’ van station Hoensbroek is feitelijk het verdoezelen voor ‘sluiten’. Met sluiten van een station stimuleer je het reizen per trein zeker niet. Sluiten is voor het merendeel van de paar honderd dagelijkse in- en uitstappers niet gewenst en zeker geen verbetering. Veel treinreizigers zijn afkomstig uit de buurt Nieuw-Lotbroek of werken op de nabij gelegen bedrijventerreinen en gaan te voet naar het station. Een station Woonboulevard ligt dan niet meer op loopafstand.
En sluiten hoeft ook niet. De halte is met recente investeringen (bijvoorbeeld in de fietsenstalling, weer glas in de wachthuisjes en moderne hekken – wel jammer van de groene hagen) voldoende bij de tijd.

Hoensbroek maakt deel uit van de stoptreinverbinding tussen Heerlen en Sittard. Deze lijn kent een uurverbinding met in ochtend- en avondspits een halfuurverbinding met enkele tussentreinen. Goed van het plan is dat het nu de hele dag een halfuurverbinding wordt. Een extra stop bij station Woonboulevard zou deze dienstregeling geen geweld aandoen, omdat er binnen het halfuur nog voldoende tijd is beschikbaar is. Het openbaar treinvervoer kan dus zeker een stimulans krijgen met een nieuw station Woonboulevard. Maar dat hoeft niet ten koste gaan van station Hoensbroek en zijn reizigers. Want je moet maar afwachten of iedereen met een ‘verplaatsing’ meegaat.

Geen opmerkingen: