zaterdag 10 november 2012

Geen plek in ‘Elders’ voor ‘De Reiziger’? Het kunstwerk moet naar elders?


“Helaas geen plek in ‘Elders’ voor ‘De Reiziger’” kopten onze regionale kranten Limburgs Dagblad en Dagblad De Limburger op vrijdag 9 november jl. Voor mij waren ‘Elders’ en ‘De Reiziger’ nieuw. ‘Elders’ wordt de toch wel aardige en originele naam van het nieuwe station in het Maankwartier. En ‘De Reiziger’ is blijkbaar de naam van het grote glas-in-lood-kunstwerk van het huidige station: een kleurrijke glaswand van kunstenaar Hans Truijen. Omdat het van binnenuit gezien hoog in de hoek ‘hangt’ en van buitenaf alleen vanuit een weinig gebruikte looprichting zichtbaar is, wordt het ondanks zijn afmeting van 50 m² door de meeste mensen niet bewust opgemerkt, laat staan echt aandacht aan geschonken (ik neem mezelf als referentie). Jammer.
Volgens de ontwerper van het Maankwartier, kunstenaar Michel Huisman, is er geen plek voor ‘De Reiziger’ in het nieuwe Maankwartier: “Het kunstwerk is niet gemaakt voor het Maankwartier. Het is breder dan hoog en past nergens in het Maankwartier”. Het kunstwerk heeft wel ‘eeuwigheidswaarde’, maar niet op deze plek. Het wordt dus veiliggesteld door het op te slaan totdat er wel ergens een gebouw voor wordt gevonden.

Ik moet onwillekeurig terugdenken aan de 40 meter lange ‘Waterpartij met de kleurrijke geologische achterwand’ van kunstenaar Theo Lenartz bij de onderdoorgang van de Tweede Promenade onder de Geerstraat. Dit kunstwerk bezat volgens B&W en de gemeenteraad geen eeuwigheidswaarde en werd gesloopt omdat er een van de vier ‘kopgebouwen’ moest komen.

Nu wordt weer een kunstwerk verwijderd, dat karakteristiek is voor de moderne stad Heerlen en uit een periode stamt waar we toch al niet zoveel van hebben. Is dit niet te voorkomen? Het argument van Michel Huisman dat het te breed is, kan worden omzeild. Op de foto in de krant is duidelijk te zien dat het glas-in-loodraam in de breedte uit 8 panelen bestaat. Het kan dus in vieren worden geknipt. Als die in vier ramen naast elkaar worden gehangen, dan past het wel in het verticale concept van het Maankwartier. Het zou dan een mooi, kleurrijk element zijn in het overwegend (te monotoon?) witte Maankwartier. Sterker nog, een contrasterend element zou zelfs de beleving van het totaalconcept kunnen vergroten? En gevierendeeld is het kunstwerk beter genietbaar, dan in dozen verpakt.
Kunstenaar Michel Huisman (wat was je standpunt over de gesloopte waterpartij?) kan wellicht wat creatiever zijn en het kunstwerk ‘De Reiziger’ een plek gunnen in zijn kunstwerk Maankwartier?

Geen opmerkingen: