donderdag 23 februari 2012

Geen ondersteuning actie tegen hoge benzineprijs.

Ik weet dat ik met mijn meningregelmatig dwars op de algemene opinie lig . Hier is weer een voorbeeld.
Ik kreeg een oproep om te protesteren tegen de hoge benzine prijs. De schrijvers van die oproep gaven de schuld hiervan aan de grote oliemaatschappijen die de prijs opdrijven terwijl er geen schaarste is. Zou kunnen. Ze roepen om een boycot van Texaco en Shell maar stellen de autorijder wel voor om bij andere kleinere benzinemaatschappijen te gaan tanken. Het idee is dat als de marktleiders gevoelig worden getroffen, dat ze dan de prijzen wel zullen verlagen en dan komt er waarschijnlijk een gewenste prijzenoorlog.
De oproep moet een verspreiding krijgen als een kettingbrief, dus iedereen zou ‘m moeten doorsturen naar 10 mensen. Als dat vaak genoeg gebeurd, dan bereik je in korte tijd miljoenen mensen.

Hoewel ik best een groot adressenbestand heb en ook geloof hecht aan de effectiviteit van consumentenacties, heb ik het bericht niet door gestuurd.
De oproep is inmiddels achterhaald. De actievoerders gingen uit van een prijs van € 1,66. Hun schrikbeeld was een benzineprijs van € 1,80. Echter vandaag (23 februari 2012) was op het nieuws dat de benzine € 1,80 kost (nog niet overal). De hoogte van de benzineprijs wordt bepaald door veel factoren, waar de olieprijs er een van is. En die olieprijs is meestal nog in dollars. We betalen nu meer voor de olie omdat de waarde van de dollar ten opzichte van de euro gestegen is. Dat is een wankele balans van twee munten die beide eerder voor waardedaling dan waardestijging in aanmerking komen.

Ik vind een hoge benzineprijs niet erg. Ik hoop dat de prijs zo hoog wordt dat er echt substantieel meer mensen ook echt minder kilometers gaan maken (daar roepen de tekstschrijvers niet toe op). Jammer ook dat er zoveel leaserijders en bedrijfsauto’s zijn, die waarschijnlijk geenkilometer minder rijden ongeacht hoe hoog de benzineprijs is. En dat is waarschijnlijk ook niet de doelgroep van de actievoerders, want die hebben allemaal een tankpasje (waarvan velen bij Texaco en Shell?)
En wie desondanks veel tankt, betaalt ook veel belasting / accijns. Onze overheid kan dat geld goed gebruiken.
Ik weet dat ik makkelijk praten heb. Ik heb vorige week toevallig getankt (bij TINQ) en kan weer ongeveer drie maanden vooruit. Ik krijg er pas echt last van als ik moet staan in de trein.

Geen opmerkingen: