zaterdag 12 maart 2011

Tevreden over de verkiezingsuitslag

De verkiezingen voor Provinciale Staten van Limburg zijn voor GroenLinks best goed verlopen. Eén zetel winst: van twee naar drie. Dat is bijzonder prettig voor de werkkracht van de fractie. Ik wens Margriet van Tulder, Carla Brugman en Gert-Jan Krabbendam veel succes. Maar ik heb er ook alle vertrouwen in dat dit een goed functionerende fractie wordt met bovenmatige inbreng in de staten.

Ik mag ook met tevredenheid terugkijken op deze verkiezingen. Ik heb mijn 6de plek redelijk kunnen waarmaken met 288 stemmen in het zuidelijke district en 30 in Midden- en Noord-Limburg. Dat is de 8ste plek wat aantal stemmen betreft. Vanzelfsprekend heb ik de top drie ruim voor laten gaan. En verder nummer 7 Hayat Barrahmum uit Venlo-Blerick die ook kandidaat was voor de Tweede Kamerverkiezingen met 333 stemmen en 8 Marieke Korstenhorst, raadslid van Leudal met 329 stemmen. Ook de nummer 10, Saskia Hermens, raadslid in Maastricht met 796 stemmen mag ik met een ruime buiging voor laten gaan. Lijstduwer en lijsttrekker voor GroenLinks in de Eerste Kamer Tof Thissen had het respectabele aantal van 819 stemmen. Nipt verslagen ben ik door ex-collega Statenlid Helma Gubbels uit Landgraaf (plaats 13, 320 stemmen).

De andere Heerlense kandidaten deden het ook best wel goed:
12 Elly Phijl (nu wonend in Brunssum): 191 stemmen,
24 Fer Gubbels: 111 stemmen,
36 Karin van Doormaal: 103 stemmen en
40 Aloys de Haan: 70 stemmen.

In totaal heeft GroenLinks in Heerlen 1463 ofwel 4,5 % van de stemmen gehaald. Ten opzichte van de vorige verkiezingen voor provinciale staten een winst van 0,8 % bij nu een hogere opkomst.
Bij de gemeenteraadsverkiezingen verleden jaar maart haalden we 1178 stemmen ofwel 3,6 %. Dus ook hier een verbetering. De resultaten van GroenLinks in Heerlen voor de Tweede Kamerverkiezingen van 9 juni 2010 heb ik niet meer kunnen achterhalen. (Zie ps.)

Tot slot wil ik mijn kiezers bedanken en ook alle andere stemmers op GroenLinks. Voor mij persoonlijk is het wel leuk dat meer dan 300 mensen op me gestemd hebben. Allemaal mensen die maar één stem hebben en die aan mij hebben gegeven. Ondanks de grote keuze op de kieslijst. Dat schept natuurlijk ook verplichtingen. Ik zal me ook de komende periode inzetten voor GroenLinks in Limburg en in het bijzonder voor de Statenfractie. Op welke wijze (bijvoorbeeld weer lid van de steunfractie?) zullen we nog wel zien. Daarbij stel ik kennis en wat tijd beschikbaar en zal desgewenst ook aanspreekpunt zijn voor Parkstad Limburg. U weet me wel te vinden, neem ik aan.

Ps. 2 augustus 2011.
Uitslag GroenLinks Tweede Kamerverkiezingen 9 juni 2010:
5,2 % ofwel 2456 stemmen
Opkomst toen 67,4 % tegen nu 45,8 %.
Conclusie: ten opzichte van de Tweede Kamerverkiezingen hebben we in Heerlen 0,7 % ingeleverd. Als ik de reden niet in de buurt wil zoeken: het Kunduz-effect?

Geen opmerkingen: