zaterdag 15 januari 2011

Schade inschatten door onvoldoende gladheidsbestrijding.

De regionale kranten van vrijdag 14 januari berichten dat de gipskamer van het Atriumziekenhuis in Heerlen een ‘gipsrecord’ heeft bereikt. De afgelopen sneeuw- en ijsperiode van in totaal 6 weken heeft men bijna dubbel zoveel gips gebruikt dan normaal. Gips wordt natuurlijk gebruikt voor gebroken benen, enkels en polsen. Nu houdt het Atrium geen statistiek bij van de oorzaken van deze botbreuken en of er extra veel gladheidsbreuken bij zijn. Maar de gipsmeesters constateerden wel dat er behalve ouderen ook veel jongeren slachtoffer waren omdat ze met de fiets waren uitgegleden.

Het beleid bij de gladheidsbestrijding wordt sterk bekritiseerd. Het is naar mijn mening de taak van de gemeente om goed inzicht in te krijgen in de negatieve gevolgen van niet of minder bestrijden van gladheid. Het niet-uitvoeren van sneeuwschuiven en strooien op veel fietspaden, fietsstroken maar ook in de meeste buurten, heeft naast groot ongemak ook meer ongelukken tot gevolg. Niet alleen kost het gipsen van gebroken ledematen geld. Mensen zijn hierdoor ook minder productief of hebben nog andere hulp nodig. Daarnaast er zijn ook veel glijpartijen geweest met alleen materiële schade. Heel wat auto’s hebben deuken opgelopen. Voor een deel zal dat bekend zijn bij verzekeringsmaatschappijen, maar bij oudere auto’s laat men ‘m waarschijnlijk gewoon zitten.

Nu krijgen gemeenten wel veel klachten binnen en wellicht ook wat schadeclaims. Maar ik vind dat eens goed onderzocht moet worden hoeveel schade er daadwerkelijk is opgetreden als gevolg van de onvoldoende gladheidsbestrijding. Die optelsom zal waarschijnlijk fors zijn.
Gladheidsbestrijding is duur. En als het, zoals de afgelopen drie winters, fors nodig is geweest, dan werd daar in de meeste gemeentebegrotingen onvoldoende rekening mee gehouden. En dus zet de wethouder van financiën vlot een rem op de gladheidsbestrijding.
Maar als alle kosten en schades bekend zijn, dan kan de gemeente bij de aanstaande evaluatie ook gemakkelijker een goede afweging maken tussen het wel of niet uitvoeren van gladheidsbestrijding. Het maatschappelijk rendement van gladheidsbestrijding, ook op fietspaden en in buurten, kan wel eens veel groter zijn, dan waar men tot nu toe vanuit ging.

Geen opmerkingen: