zondag 21 februari 2010

lijstduwer kieslijst GroenLinks Heerlen

Bij de gemeenteraadsverkiezingen op 3 maart as. ben ik voor GroenLinks in Heerlen lijstduwer. Dat is een beetje een bijzondere plek, die ook beoogt wat status te geven aan de kieslijst. Tijdens de ledenvergadering in november waar Sajjad Rahnama’i tot lijsttrekker is gekozen, heb ik ingestemd om lijstduwer te worden. Voor een deel ‘toch’ ingestemd. Ik heb namelijk getwijfeld of ik Sajjad wel wil steunen. Sajjad en ik hebben de afgelopen raadsperiode enkele keren fors van mening verschild. Denk daarbij aan de problematiek rondom Domus III op de Molenberg en Exodus. Ook zijn opstelling in de gemeenteraad over het algemeen ontmoette bij mij kritiek. Sajjad staat over het algemeen voor een meer pragmatische koers en ik hou meer van GroenLinkse uitgangspunten.

Toch verbind ik mijn naam aan de verkiezingslijst van GroenLinks in Heerlen. Mijn belangrijkste reden om dit wel te doen, is dat ik me heel sterk met GroenLinks verbonden voel en me ook in de meeste gevallen wel in de standpunten van de fractie herken. Ik denk dat er best goede mogelijkheden zijn om de komende raadsperiode met een schone lei te beginnen.

In hoeverre ik me met de nieuwe fractie ga bemoeien, hangt ook mee af van mijn eigen verkiezingsresultaat. Als ik minder dan 25 stemmen haal, dan is dat voor mij een duidelijk signaal dat mijn inbreng niet meer zo belangrijk wordt geacht. Ik zal dan de fractie nagenoeg loslaten en ga door met mijn andere maatschappelijke activiteiten. Worden het meer stemmen, dan leg ik dat uit als dat de kiezer het toch zal waarderen als ik me vanuit mijn visie hoe GroenLinks in Heerlen politiek zou moeten bedrijven, ook met de actuele politieke standpuntbepaling van GroenLinks in Heerlen ga bemoeien. Daarbij hanteer ik het uitgangspunt ‘hoe meer stemmen, des te meer bemoeienis’. Dat kan vanaf het actief volgen van enkele onderwerpen, het min of meer regelmatig bijwonen van fractievergaderingen, kandideren voor het technisch voorzitterschap van de (steun)fractie, kandideren voor fractieassistent en bijvoorbeeld kandideren voor het voorzitterschap van GroenLinks in Heerlen als 2e man Fer Gubbels gekozen wordt tot raadslid.
Overigens voer ik niet actief campagne voor mezelf en stem ik niet op mezelf, dat laatste heb ik nog nooit gedaan.

Harrie Winteraeken

Geen opmerkingen: