zondag 28 februari 2010

Gladheidsbestrijding voor fietsers kan nog steeds beter.

Gladheidsbestrijding voor fietsers kan nog steeds beter.

Vorig jaar na de winterperiode heeft de Fietsersbond Parkstad Limburg aandacht gevraagd bij de Parkstad gemeenten voor de gladheidsbestrijding op fietspaden en fietsstroken. (Brief van 21 maart 2009, zie mijn Berichten Vanaf de Zijlijn nr. 12 en ‘Gladheid kan nog beter bestreden worden’, 23 maart 2009 op mijn weblog Harrie Winteraeken online www.hwinteraeken.blogspot.com ). De gladheidsbestrijding was vorig jaar op veel plaatsen bijzonder slecht geweest. Vooral op fietsstroken was de van de weg geschoven sneeuw bevroren en zorgde dat fietsstroken voor een groot deel onberijdbaar waren. En dat terwijl op de naastgelegen weg weer normaal werd gereden, zonder rekening te houden met fietsers op de rijstrook.

Tijdens ambtelijk overleg in oktober 2009 kregen vertegenwoordigers van de Fietsersbond een brief overhandigd waarin het volgende werd meegedeeld:
“De gladheidsbestrijding wordt in Parkstad verband uitgevoerd. Zowel voor als na het winterseizoen wordt met alle gemeentes besproken hoe de gladheidsbestrijding geoptimaliseerd kan worden. De Rd4 voert de bestrijding uit”.
“Ook de gemeenten hebben in een eerder stadium geconstateerd dat met name vrijliggende fietspaden kapot worden gereden door strooiers. Met name als het rondom het vriespunt is omdat de grond dan redelijk zacht is. De gemeenten hebben toen besloten om kleinere machines in te zetten op fietspaden. De kans dat een fietspad kapot wordt gereden is veel kleiner. Mocht dit toch gebeuren, dan herstelt de gemeente dat weer. Zo moest het afgelopen seizoen het fietspad Terhoevenderweg / Akerstraat-Noord worden hersteld”.

“De gemeentes streven naar een optimale balans tussen de veiligheid en de kosten. Het aankomend seizoen (2009 – 2010) wordt wederom een efficiĆ«ntieslag gemaakt, zodat de gladheidsbestrijding nog sneller uitgevoerd wordt. Dit door middel van een beter geautomatiseerde aansturing van de zoutstrooiers en de strooiroutes worden efficiĆ«nter gereden. Daardoor kunnen binnen 3,5 uur de vastgestelde routes worden gereden. Een uitbreiding van de te strooien routes vinden de gemeentes niet noodzakelijk”.

De gemeenten erkennen de problemen bij fietsstroken: “Bij langdurige sneeuwval worden de wegen sneeuwvrij gemaakt. Bij het sneeuwschuiven moet de sneeuw naar de kant van de weg worden geschoven. Een andere plek is er niet. Als er een aanliggend fietspad is, wordt deze grotendeels bedekt door de weggeschoven sneeuw. Deze situatie is in Parkstad ook besproken. Wij streven erna om de fietspaden zo veel mogelijk vrij te houden maar dat is niet altijd mogelijk omdat er gewoonweg geen plek is voor de weggeschoven sneeuw”.

Tijdens de afgelopen winter is weer gebleken dat gladheidsbestrijding op fietspaden en fietsstroken nog steeds extra aandacht behoeft. Op fietspaden gaat het hier en daar heel goed, en op andere plekken is het knudde. Zo reed ik in Sittard een keer over een besneeuwde weg terwijl de naast gelegen vrijliggende fietspaden volkomen vrijwaren van sneeuw. Wat vaker wordt beweerd, dat er ook veel fietsverkeer nodig is om het zout in te rijden, ging daar niet op. Wellicht heeft men daar gewerkt met een borstel in combinatie met zout? Ook binnen Heerlen waren er grote verschillen. Daarnaast krijgen vooral kleine stukken fietspad bij kruisingen en bushaltes geen aparte gladheidsbestrijding. Daar wordt de fietser gedwongen op de straat op de gaan?

De gladheidsbestrijding op fietsstroken is ook de afgelopen winter vaak problematisch geweest. Dat bij het eerste sneeuwruimen van de weg, de sneeuw voor een groot deel op de fietsstrook terecht komt, is te begrijpen. Maar het is niet nodig dat de rotzooi er de hele koudeperiode blijft liggen. De Fietsersbond heeft er in overleg en via ‘Mijn slechtste fietspad’ van de website www.fietsersbond.nl op aangedrongen dat nadat de eerste ruiming heeft plaatsgevonden, er een nabehandeling gebeurt waarbij specifiek fietsstroken wel voor een groot deel worden meegenomen. Daags na de sneeuwval kunnen fietspaden dan weer grotendeels berijdbaar zijn en dat zou een forse verbetering zijn.

Harrie Winteraeken
Voorzitter Fietsersbond afdeling Parkstad Limburg.

Geen opmerkingen: