maandag 13 april 2020

Spoorverdubbeling Heerlen–Landgraaf zorgt voor minder vertraging.


In Dagblad De Limburger van dinsdag 7 april stond goed nieuws voor de treinreiziger in Zuid-Limburg. Provinciale Staten van Limburg hebben ingestemd met de verdubbeling van het spoor tussen Heerlen en Landgraaf.
In de krant stonden vooral argumenten die betrekking hebben op de intercity-verbinding  Amsterdam–Eindhoven–Heerlen–Aken. De spoorverdubbeling is vooral nodig om deze internationale treinverbinding mogelijk te maken. Daarbij hebben de Staten het argument van het minder goed scoren van dit project in een maatschappelijke kosten-baten-analyse ter zijde geschoven: “De snellere reistijd weegt onvoldoende op tegen de hoge kosten van de spoorverdubbeling”. Terecht naar mijn mening.

Uit het krantenbericht: “De verdubbeling van het spoor tussen Heerlen en Landgraaf is een lang gekoesterde wens van de Provincie Limburg. Onlangs werd duidelijk dat het Kabinet en de NS, ondanks druk vanuit de Tweede Kamer hierin voorlopig niet in willen investeren. De spoorverdubbeling kost ruim € 68 miljoen en wordt betaald door de Europese Unie, het Rijk, de provincie en de regiogemeenten. De Staten gingen op 6 april unaniem akkoord met een provinciale bijdrage van ruim 20 miljoen.”

Maar de spoorverdubbeling heeft beduidend meer maatschappelijke en financiële baten dan van alleen de internationale verbinding Heerlen–Aken. De gewone dienstregeling zal gemakkelijker te realiseren zijn. Het enkel spoor is namelijk ook een flessenhals voor de treinverbinding Kerkrade–Heerlen–Sittard. Zo wordt de aansluiting van de trein uit Landgraaf op de intercity naar het noorden waarschijnlijk weer mogelijk (tijdwinst ± 10 minuten). En Arriva hoeft maar even niet op te letten bij het strikt handhaven van de dienstregeling en er treden vertragingen op omdat treinen van en naar Landgraaf op elkaar moeten wachten. Hierdoor worden regelmatig aansluitingen gemist in Heerlen, maar vooral ook in Sittard op de intercity’s naar Maastricht en Roermond. Uit ruime ervaring weet ik dat het in de spits meestal om meer dan 100 mensen gaat. Als je toch op het ’s-winters onherbergzaam koude, winderige en soms natte perron loopt te wachten, dan heb je ook de tijd om te tellen, hè. Dat betekent dat velen (te) laat op school en werk komen. Bij de maatschappelijke baten van de spoorverdubbeling mogen deze vele uren ook opgeteld worden.



Geen opmerkingen: