donderdag 27 april 2017

Onze koning doet een risicovolle uitspraak?




Heel mooi, dat persoonlijke interview met onze koning Willem-Alexander ter gelegenheid van zijn 50ste verjaardag. Ik ben normaal niet zo vreselijk geïnteresseerd in puur persoonlijke verhalen van hoogwaardigheidsbekleders en bekende Nederlanders (waar we er wel erg veel van hebben), maar heel veel mensen wel. En op zich waardeer ik het wel dat hij een inkijk in de ’gewone man’ Willem-Alexander geeft.
Maar gezien de voorbeeldfunctie van onze koning vind ik een punt uit het interview toch vrij risicovol, vooral omdat het door veel mensen verkeerd kan worden geïnterpreteerd: “En daarom zeg ik ook tegen Amalia: ken je eigen grenzen. Ga daarover heen. Maak fouten, dat heb ik ook gedaan”. Ongetwijfeld zeer openhartig en ook goed bedoeld. Maar het min of meer oproepen tot grensoverschrijdend gedrag en het maken van fouten, gaat me een tikkeltje te ver. Zo lang de eigen grenzen en het daarover heen gaan, binnen onze maatschappelijke grenzen blijven, is er nog weinig aan de hand. Maar als ook maatschappelijke grenzen worden overschreden of het leidt tot onverantwoord gedrag, dan mag niet alleen een prinses, maar iedere Nederlander daar ver van blijven.

Geen opmerkingen: