maandag 23 juni 2014

Eerste bericht HWi vanuit Provinciale Staten van Limburg



Bericht één vanuit Provinciale Staten: vergadering van 19 en 20 juni 2014.

Ik zal zo mogelijk regelmatig berichten van mijn belevenissen in Provinciale Staten. Ik heb nu sinds bijna 14 jaar weer een vergadering bijgewoond. En in lengte al zo’n 10 uur. Op donderdagavond werd gedebatteerd over de ‘jaarstukken’ ofwel de financiële en beleidsmatige verantwoording van het College van Gedeputeerde Staten in de jaarrekening over 2013. Op zich heel belangrijk, want het raakt de basis van een van de belangrijkste taken van PS, namelijk het controleren van GS. Nu moet wel worden gezegd dat deze controle vooral vooraf geschiedt via de Controlecommissie en dat in het Statendebat slechts de ‘punten op de i’ worden gezet.
Verder werd het ‘selectie- en evaluatiekader structuurversterking’ behandeld.  Dit kader dient ter onderbouwing van de voor een deel zeer grote en dure projecten die de provincie wil laten uitvoeren met de Essentgelden.
Deze projecten zelf kwamen weer terug op vrijdag, samen met de Voorjaarsnota. Die Voorjaarsnota bevat onder andere een aantal nieuwe plannen, die later dit jaar in de begroting voor 2015 worden opgenomen. En over de meeste projecten wordt ook nog afzonderlijk besloten. Door de veelheid van onderwerpen leken het wel een beetje algemene beschouwingen.

Mijn bijdrage is beperkt gebleven tot hoofdzakelijk luisteren. Ik heb Carla Brugman zo nu en dan een suggestie gedaan, maar dat stelde niet veel voor. Toch is de tijd snel om gegaan. De sprekers zijn best goed en hetgeen ze naar voren brengen over het algemeen heel interessant. Op vrijdag had ik ook nog een I-pad gekregen, zodat die stapel van bijna 10 cm vergaderstukken gelukkig eenmalig is.  En dus werd ik zo nu en dan afgeleid door dat stukje hightech, dat ik toch echt nog moest leren bedienen. Even voor lunchtijd wilden de ogen niet meer (normaal heb ik mijn dip na het eten).

Waar ik wat minder enthousiast over ben is de effectiviteit van de bijdragen. Hoewel iedereen zijn best doet, zijn de betogen wel erg op hoofdlijnen en is het aantal suggesties vanuit PS dat ertoe doet, vrij beperkt. Dat geldt ook voor een aantal moties. Hieronder viel ook een motie van GroenLinks over proefboringen naar schaliegas, die eigenlijk maar weinig toevoegde aan een eerder debat. Na een wat verwarrend debat heeft Carla Brugman de motie weer ingetrokken.

GS zijn op zich welwillend en de sfeer is goed, op een onbegrijpelijke aanvaring na tussen gedeputeerde Erik Koppe en PPV-er Michael Heemels over een ‘onfatsoenlijke?’ vraag waarop volgens Heemels ook onfatsoenlijk was dat hierop geen antwoord werd gegeven. De debattechniek die vaak door de PVV wordt gebruikt van ‘terugkaatsen’, kwam hier aardig in beeld.
Eerder op de dag begon Heemels zijn bijdrage heel neutraal, maar op een gegeven moment was het echt PVV en (naar mijn maatstaven) ver beneden peil. Dat lokte een tweetal interrupties  uit die onvoldoende scherpte hadden, zodat hij die makkelijk kon pareren. Heemels genoot zichtbaar. En je zag/hoorde duidelijk dat hij een leerling van Geert Wilders is, waarvoor hij persvoorlichter is.

Een ander, aardiger punt was dat (ik dacht Daan Prevoo van) de SP vond dat een bepaalde zaak het beste verder kan worden geregeld in een achterkamer. Nu hebben ‘achterkamertjes’ al lang een negatieve bijklank, die zeker door de SP mee is gevoed. De SP wil blijkbaar het woord ‘achterkamer’ rehabiliteren om er in de toekomst meer gebruik van te kunnen maken.
Later bleek dat ze met GS onderhandelden over de steun die de provincie kan geven aan de twee Limburgse kranten. Hierin werd ook GroenLinks bij betrokken zodat er hiervoor een nieuwe meerderheid lijkt te ontstaan (coalitiepartij VVD is tegen). Dit betekent overigens wel een ommekeer ten opzichte van de tijdens de voorbereidende commissievergadering geuite standpunten. Hierover mag ik naar ik aanneem op vier juli aan de bak.

Al met al werd het GS niet moeilijk gemaakt. Zo nu en dan gingen GS zelfs verder met toezeggingen dan vanuit de Staten werd gevraagd. Zo hadden GS geen bezwaar tegen een motie van GroenLinks en D66 waarin gevraagd werd voor een evaluatie van het gevoerde energiebeleid voor 1 januari 2015. Zij zeiden dit toe, ook omdat ze zelf wel wilden weten wat de bereikte resultaten zijn, zo vlak voor de verkiezingen. Het was daarna toch wel een beetje dom van VVD en CDA dat ze tegenstemden, zodat de motie werd verworpen. Een VVD-er kwam zich verontschuldigen. Misschien moet de motie de volgende keer opnieuw in stemming worden gebracht.

Geen opmerkingen: