zaterdag 13 juli 2013

Afspraak maken met de gemeente Heerlen werkt!


Zo nu en dan lees je wel eens dat het druk kan zijn bij afdeling Burgerzaken voor een identiteitsbewijs e.d. Onlangs heb ik een nieuwe identiteitskaart ‘gekocht’ (of beter ‘geleased’ want de kaart wordt niet je eigendom). Op de website van de gemeente wordt de mogelijkheid aangeboden dat je daarvoor een afspraak kan maken bij de afdeling Burgerzaken. Dat heb ik daags van te voren gedaan. Je er wel voor inloggen met je DigiD identificatie, maar die code heb ik thuis toch ‘bij de hand’. Je kan je afspraak op 5 minuten nauwkeurig plannen.

Op een donderdag avond tegen halfacht aangekomen bij de afdeling Burgerzaken moest ik me aanmelden bij de moderne ‘nummertjespaal’ bij de ingang. Duwen op het vakje ‘afspraak’, je geboortedatum invullen (de mensen achter me wisten die toen ook al direct) en je krijgt je oproepnummer. Nog voordat ik geacclimatiseerd was (ik was met de fiets en ik had weer te hard gereden), werd ik al opgeroepen. Dat was niet erg verbazingwekkend, want het was niet druk.

De week daarop even getwijfeld of voor afhalen het ook nuttig zou zijn om weer een afspraak te maken. Toch maar even gedaan. Weer even voor halfacht loop ik de hal van Burgerzaken binnen. Het was er stampvol: alle stoelen bezet en overal stonden mensen. Ik trek weer mijn nummertje met mijn afspraak. Nog voordat ik een staanplekje had gevonden, werd ik al opgeroepen. Ik kreeg mijn identiteitskaart. En nog voordat er iemand anders van zijn plek was gekomen, stond ik weer buiten.

Dat afspraakje maken werkte perfect! Althans bij mij. Een aanrader dus voor mensen die niet graag lang wachten.

Toch soms: ‘leve die moderne tijd’. Maar voor wie dit wil relativeren: vroeger was de gemeente kleiner, had je wijkpunten, reisden de mensen minder, was de verplichting tot je kunnen identificeren er nog niet, leefden de mensen niet zo gejaagd en hoefde je niet zo lang te wachten bij Burgerzaken?

1 opmerking:

rob alberts zei

Een overheid die burgervriendelijk is!