donderdag 2 juni 2011

Schrappen PGB kan desastreus zijn voor gehandicapte

Hieronder publiceer ik delen van de oproep van Anne Marie Fisscher - Otten om de petitie te ondertekenen tegen de exorbitante bezuinigingen bij de persoonsgebonden budgetten (PGB).

Anne Marie is rolstoelafhankelijk en kan haar handen niet meer gecontroleerd gebruiken: "Jullie weten ook allemaal dat ik niet zielig ben en zeker ook niet zielig gezien wil worden. Dit goede gevoel, tussen de mensen te staan en toch nog redelijk zelfstandig te kunnen leven dank ik aan het feit dat er een PGB bestaat. Ik kan tot op een grote hoogte zelf bepalen wanneer ik op wil staan en aangekleed wil worden, wanneer ik ontbijten wil en wanneer ik (heel basaal) naar het toilet wil gaan".

Het PGB maakt het voor mij mogelijk tussen de mensen te staan, voorzitter te zijn van het Vrouwengilde in Kerkrade en workshops te geven over het leven met een handicap en wat de (on)mogelijkheden zijn in een groot stuk van ons land. Ook sporten behoort tot de mogelijkheden."

Anne Marie is twaalf jaar met veel plezier raadslid geweest in de gemeente Kerkrade: dat dit, ook toen ik ziek was en zieker werd, mogelijk was dank ik voor een groot gedeelte aan de lieve mensen om me heen en aan het PGB". "Lieve mensen om me heen kan ik toch niet met een soort dagtaak opschepen? Nu doen ze het met plezier en durf ik hulp te vragen".

"Wat gaat het voor mij betekenen als ik door de plannen van de gezonde premier Rutte maar steeds afwachten moet wie er komt en wanneer, want op afroep is niets meer mogelijk? Wachten, daaruit zal mijn tot nu toe actieve leven gaan bestaan?"
"Het onzalige plan van deze regering met de gedoogsteun van de PVV zorgt ervoor dat het fundament onder mijn rolstoel wegzakt, en voor veel mensen het leven niet meer levenswaard zal zijn!"

Dat er bezuinigingen moeten komen, snapt Anne Marie ook, maar zij vindt dat er genoeg mogelijkheden zijn om te bezuinigen zonder dat er een botte bijl aan te pas moet komen, Nadenken, ook over de mensen die aan de zieke kant van onze maatschappij staan, laat hen ook met trots in de spiegel kunnen kijken".

Anne Marie en ik vragen dan ook iedereen om de petitie te tekenen die staat op:http://petities.nl/petitie/maak-de-zorg-thuis-en-in-pgb-wooninitiatieven-niet-kapot--2

Geen opmerkingen: