maandag 23 november 2009

GroenLinks Heerlen bepaalt 30 november de kieslijst

Ledenvergadering GroenLinks Heerlen kiest op 30 november de kieslijst

Op maandag 30 november as. zal de ledenvergadering van GroenLinks in Heerlen de kandidatenlijst vaststellen voor de gemeenteraadsverkiezingen van 3 maart 2010 (Cultuurhuis Patronaat Heerlen, Sittarderweg 145, aanvang vergadering om 20.00 uur).
De leden van de afdeling Heerlen en omstreken hebben hiervoor inmiddels de uitnodiging ontvangen. Daarbij zat ook de lijst met kandidaten (op alfabetische volgorde) die een bewilligingsverklaring hebben afgegeven en daarmee te kennen hebben gegeven op de kieslijst te willen staan. Dat zijn 11 personen met als ‘bekende namen’ Sajjad Rahnama´i (huidig raadslid), Fer Gubbels (fractieassistent en voorzitter van de afdeling) en de fractieassistenten Sylvia Vaessen en Mustapha Lkoundi. Ik sta ook op deze lijst.
Wat (nog) ontbreekt is het advies van de commissie die het voorstel voor de kandidatenlijst moet doen. Volgens commissielid Paul Simons (bericht van donderdagavond 19 november) heeft de kandidatencommissie haar eindrapport nog niet opgeleverd. Dat is best raar voor een commissie die heel hard en voortvarend heeft gewerkt. Men zal toch niet extra langzaam zijn? Dat is niet zo handig voor de leden, die over het algemeen toch ook hun standpunt bepalen aan de hand van de conceptkieslijst. Of het reglementair kan, weet ik niet.

Nu heb ik drie maal met de kandidatencommissie gesproken, dus ik weet wat het beoogde voorstel is. Maar ik voel me niet geroepen om dit eerder te openbaren dan de commissie. En eerlijk gezegd, helemaal zeker ben ik er ook niet van dat wat aan enkele beoogde kopkandidaten is voorgelegd, ook het voorstel is dat aan de ledenvergadering wordt voorgelegd. De kandidatencommissie verwachtte van de betreffende mensen dat zij het voorstel ook in de ledenvergadering uitdrukkelijk zullen steunen. Ik heb het slechts gesteund onder voorbehoud van de goedkeuring door de ledenvergadering. Die heeft bij mij het laatste woord en niet de kandidatencommissie. Als er in de ledenvergadering een beter voorstel wordt gedaan, dan behoud ik mij het recht toe dat te steunen. Kwestie van partijdemocratie.

Nu heeft de kandidatencommissie een verschrikkelijk moeilijke klus. We weten allen dat er de afgelopen periode naast lof ook kritiek is geweest op het functioneren van Sajjad Rahnama´i. Denk daarbij onder andere aan de door de meerderheid van de ledenvergadering aangenomen motie van afkeuring begin dit jaar vanwege de steun van de fractie aan het burgerinitiatief over Exodus (naast steun aan het voorstel van het college van B&W). Ik ga op deze plaats mijn kritiek op de fractie niet verder uitweiden. Maar het bij voorbaat steunen van het mogelijke voorstel van de kandidatencommissie is voor mij geen vanzelfsprekendheid.

Nu bestaat er ook de mogelijkheid dat zich vlak voor of tijdens de ledenvergadering andere kandidaten aandienen. Ik ga er daarbij vanuit dat de ledenvergadering dan eerst beslist of deze kandidaten nog worden toegelaten tot het stemmen over de kieslijst. Het bestuur laat die mogelijkheid in ieder geval open voor kandidaten vanaf plaats 11. Er zijn daarom mijns inziens geen principiƫle bezwaren tegen te werpen dat de ledenvergadering dat ook doet voor kandidaten voor topposities.

Zo weet ik bijvoorbeeld dat Karin van Doormaal overweegt om zich kandidaat te stellen voor een koppositie. Karin heeft de vorige verkiezingen op de tweede plek gestaan, is een poos fractieassistent en commissielid geweest en daarna nog secretaris van de afdeling. Naar mijn mening zal Karin een goede lijsttrekker zijn. Zij heeft zich echter nog niet formeel kandidaat gesteld, echter wel al met de kandidatencommissie gesproken.

Daarnaast is er op dit moment nog onduidelijkheid over het evaluatierapport over het functioneren van de fractie tijdens de afgelopen periode, dat Andy Rossel (lid provinciaal bestuur GroenLinks Limburg) na het voeren van een viertal gesprekken in september heeft gemaakt. Ook ik heb daaraan meegewerkt. Ik vraag me af of het bestuur dit nog rondstuurt? Wellicht dat dit rapport naast goede ook minder positieve aspecten bevat voor Sajjad. Wordt het rapport achtergehouden omdat het voor kopkandidaten onwelgevallige informatie bevat? Voor een eventuele herverkiezing is dat niet leuk. Echter, als men opnieuw kandideert, dan moet men ook verantwoording kunnen afleggen. En dan is het goed dat ook de ledenvergadering schoon schip maakt. De kritiek uit het verleden wordt dan voor kennisgeving aangenomen en werpt geen schaduw meer vooruit. Maar als het niet wordt geopenbaard, dan kan dat weer een hele discussie opwerpen. Zo kan de ledenvergadering vinden dat haar wezenlijke informatie wordt onthouden. En dat is ook niet goed voor het vertrouwen in een zorgvuldige samenstelling van de kandidatenlijst.

Dus al met al belooft het een interessante ledenvergadering te worden, waar zeker ook iets te kiezen valt. Leden van GroenLinks in Heerlen, neem jullie verantwoordelijkheid en zorg dat de partijdemocratie in Heerlen ook optimaal functioneert.

Geen opmerkingen: