zondag 27 april 2008

Geen fietspaden op gerevitaliseerd bedrijventerrein De Koumen?

Geen fietspaden op gerevitaliseerd bedrijventerrein De Koumen?

In de krant (Limburgs Dagblad en Dagblad De Limburger) van zaterdag 26 april staat het bericht dat de wegen van het bedrijventerrein De Koumen in Hoensbroek opnieuw worden ingericht. Op zich is dit positief. De revitalisering van dit bedrijventerrein staat al lang op het programma. Volgens het krantenbericht worden er stoepen aangelegd, vooral ook om het wildparkeren in bermen te voorkomen. En er worden parkeervakken aangelegd. In het krantenbericht staat niets over vrijliggende fietspaden. En dat baart mij toch wel enige zorgen. En die zorgen heb ik een brief aan de afdeling Verkeer van de gemeente Heerlen verwoord.
Ik hoop dat deze vrijliggende fietspaden niet de krant hebben gehaald maar wel in het plan zijn opgenomen. Maar ik verwacht het eigenlijk niet. Ik geef toe dat het aantal fietsers evenals het aantal voetgangers aldaar niet zo groot zal zijn, maar het gaat wel om hun veiligheid. De Koumen is een bedrijventerrein met veel vrachtverkeer. Het is zelfs toegestaan om er met extra lange vrachtwagens (tot 25 meter) te rijden. Ik heb hierbij tevens verwezen naar de bijdrage die ik in maart heb geschreven over lange vrachtwagens. (Zie Vanaf de zijlijn 6 van maart 2008 en deze weblog.)

Het kan naar mijn mening niet zo zijn dat er wel en terecht voor voetgangers voorzieningen komen en niet voor fietsers. En dat het parkeren op de openbare weg belangrijker is dan de veiligheid van de fietsers, dit terwijl bedrijven eraan gehouden zijn om voldoende parkeerplaatsen op eigen terrein te hebben.
Zo'n revitalisatie en herinrichting van een bedrijventerrein gebeuren maar eens in de tientallen jaren. Het zou dan wel volgens de meest recente inzichten moeten plaatsvinden. Als er geen vrijliggende fietspaden zijn gepland dan heb de gemeente bij dezen dringend verzocht om deze plannen alsnog aan te passen.

Geen opmerkingen: