dinsdag 21 november 2023

Verkiezingen Tweede Kamer: GroenLinks-PvdA heeft goeie Limburgse kandidaten

 

GroenLinks-PvdA heeft goeie Limburgse kandidaten.

Ik hoef natuurlijk voor het bepalen op welke partij ik stem geen stemwijzer in te vullen. Heb ik nooit gedaan maar misschien moet ik het uit nieuwsgierigheid eens doen. Maar dat neemt niet wel dat het binnen de kandidatenlijst van GroenLinks-PvdA voor mij toch niet zo eenvoudig is.

Voor dit stukje heb ik deels gebruik gemaakt van de website: https://groenlinkspvda.nl/kandidaten/ waar alle kandidaten zich presenteren. Ik heb er voor jullie drie uitgelicht.

Nummer 1 Frans Timmermans.

Het is natuurlijk heel aardig dat GroenLinks-PvdA een Limburger als lijsttrekker heeft (al denken ze daar in de Randstad wellicht anders over). Enerzijds profileert hij zich ook zo (met Café Pelt als stamkroeg). Maar hij is vooral ook wereldburger met een enorme schat aan ervaring op het internationale vlak.

Frans Timmermans is een leider van statuur. Het is alleen jammer dat hij zoveel weerstand oproept bij vooral rechts. Vaak gaat het om uiterlijkheden of zijn manier van presenteren. Inhoudelijk weet hij zich over het algemeen staande te houden, al moet hij ook erg voorzichtig zijn woorden kiezen omdat hij bijzonder kritisch wordt gevolgd. De marges van een verkiezingsprogramma zijn bij onze partij een heel stuk smaller dan bijvoorbeeld bij Wilders.

Nummer 15 Geert Gabriëls.

Voor Geert Gabriëls heb ik natuurlijk veel sympathie. Niet alleen komt dat door het feit dat hij een moderne variant op mijn studie Fysische Geografie heeft gestudeerd. Hij heeft als lid van Gedeputeerde Staten van Limburg in nog geen twee jaar tijd bewezen dat hij een uitstekend bestuurder is. Vooral de wijze waarop hij constructief met de agrarische sector vooruitgang boekte in de stikstofproblematiek oogst veel waardering. Hij gaat het zeker maken in Den Haag!

Over hemzelf: ‘Hij wil naar Den Haag om natuur een stem te geven en om met zijn praktijkkennis de leefomgeving gezonder te maken voor mens en natuur. Dat doet hij vol enthousiasme en hij is resultaatgericht. Hij vindt dat het echt tijd is om samen te leven met de natuur om ons heen. Vanuit het hart en niet omdat het moet.’

Nummer 35 Evelien van Roemburg

 

Evelien van Roemburg was tot voor kort voor mij een onbekende kandidaat voor GroenLinks-PvdA. Maar ze maakte gewoon een erg goede indruk op mij tijdens de afgelopen Café Mondiaal van 9-11. De kans dat ze rechtstreeks gekozen wordt in de Tweede Kamer is natuurlijk vrij klein, maar dat maakt het toch leuk om haar je voorkeursstem te geven.

Evelien woont in Maastricht maar werkt in Brussel als Hoofd van het EU-kantoor van Oxfam International. Gezien vanuit HeerlenMondiaal is ze een ideale kandidaat. Over haarzelf zegt ze: ‘Ik heb mijn sporen verdiend in de lokale politiek, de wetenschap en de non-profitsector. Als expert op het gebied van migratie & vluchtelingen, maar ook op andere, grensoverschrijdende thema’s voel ik me thuis. Zoals voedselzekerheid, armoedebestrijding, humanitaire hulp, mensenrechten, de rechtsstaat, en de strijd tegen wereldwijde ongelijkheid en belastingontwijking.’

 

Geen opmerkingen: