zaterdag 10 september 2022

In memoriam Peter Polman

 

In memoriam Peter Polman

Peter Polman was een van de feitelijke voorlopers van GroenLinks in Heerlen. Hij heeft vanaf de gemeentelijke herindeling in 1981 tot 1990 namens de Politieke Partij Radicalen (PPR) in de gemeenteraad van Heerlen gezeten en daarvoor was hij ook namens de PPR raadslid in Hoensbroek. De laatste vier jaar was dat voor de CPN-PPR-PSP-EVP. In 1986 was deze combinatie van vier partijen, waar in 1990 GroenLinks uit voort is gekomen, de enige in Nederland.

Ik herinner me nog goed de totstandkoming van deze samenwerking met zijn enthousiasme daarvoor. We hadden tijdens de verkiezingscampagne in 1986 een witte bestelbus met op de zijkanten grote platen waarop een stoomlocomotief stond afgebeeld. Wat daar precies de gedachte achter was, weet ik niet meer, maar een op zich indrukwekkende antieke stoomtrein associëren met vooruitgang of milieubewustzijn? Op het dak stonden luidsprekers. Zo toerden we door Hoensbroek en iedere keer als we bij een bekende kwamen, tetterde Peter op joviale wijze zijn groeten door de straat.

Peter vormde met Frits Dragstra de gemeenteraadsfractie. Frits was de man van de vergezichten, de sociale politiek en hij propageerde vanuit zijn CPN-verleden vooral brede samenwerking. Peter was een meer nuchtere politicus, pragmatisch-idealistisch: hij deed de ruimtelijke ordening en openbare werken. Vanuit een weinig invloedrijke oppositie want het CDA van Hub Savelsbergh (dik 30 % stemmen) en de PvdA van Jo Andriesma (27 %) waren toen oppermachtig.

Omdat ik van 1986 tot 1990 lid was van de steunfractie en meestal maandelijks de fractievergaderingen bijwoonde, mag ik stellen dat Peter, wellicht meer dan Frits, veel heeft bijgedragen aan mijn politieke opleiding en vorming. Vanwege de gewenste vernieuwing stopten in 1990 Frits (echt lang genoeg politiek actief geweest) en Peter (met iets meer gemengde gevoelens) en ben ik Peter opgevolgd als raadslid. Vrij snel daarna is Peter met de actieve politiek gestopt.

Op 21 augustus jl. overleed Peter Polman. Hij is 77 jaar geworden. Ik leef mee met zijn familie en in het bijzonder met zijn vrouw Rietje en mijn kapper Maarten Heunen.

 

 

 

Geen opmerkingen: