maandag 14 maart 2022

Gemeenteraadsverkiezingen in Heerlen 14-16 maart 2022

 

Gemeenteraadsverkiezingen 14-16 maart 2022

Het zal iedereen wel bekend zijn dat de gemeenteraadverkiezingen heel binnenkort op 14-16 maart aanstaande zijn. En hoewel alle verkiezingen ‘bijzonder’ zijn, is dat zeker met deze het geval in Heerlen. De kans is aanwezig dat de samenstelling van de gemeenteraad behoorlijk gaat veranderen. Natuurlijk zijn er de ‘gewone’ partijen die een of meer zetels zullen winnen of verliezen of een gelijk aantal zetels zullen houden. Maar er zijn enkele nieuwkomers en dan doel ik op Forum voor Democratie en de Partij voor de Vrijheid, die waarschijnlijk nieuw in de gemeenteraad zullen komen. Met hoeveel zetels durf ik echt niet te voorspellen, maar dat hoef ik gelukkig ook niet. Ik kan me voorstellen dat mensen boos zijn en minder vertrouwen hebben in ‘de politiek’ (dat wantrouwen wordt ook extra aangewakkerd door stromingen waar PVV en FvD onderdeel van uitmaken). Maar dat ze van deze partijen meer heil verwachten, dat getuigt niet echt van politiek inzicht. 

Verkiezingen | Gemeente Westerkwartier

De Vanaf de Zijlijn zal niet veel gelezen worden door potentiële PVV- en FvD-stemmers, maar ik heb voor hen nog een oude maar zeer relevante uitspraak van de Duitse schrijver Bertholt Brecht gedaan in 1933: “De schapen, ach de schapen, ontevreden met hun scheerders, besloten nu maar eens naar de slager te gaan”.

PVV en FvD zijn wat mij betreft ook niet welkom. Inhoudelijk gezien zal hun toegevoegde waarde niet groot zijn, maar ik kan me ook niet voorstellen dat deze partijen anderszins een verrijking zijn. Ik mag dan nu terugkijken naar 1990 toen de Centrum Democraten in Heerlen met twee zetels in de gemeenteraad kwamen. De fractievoorzitter was een echte ‘bruinhemd’ die soms de grootst mogelijke onzin uitkraamde. Gelukkig was hij zo dom om niet in Heerlen te wonen en kon hij al vrij vlot uit de raad worden gezet.

Ik denk dat de sfeer er nu ook niet beter op gaat worden. En een redelijk goede sfeer acht ik wel essentieel voor goede beraadslagingen en besluitvorming. Want anders gaat er veel te veel tijd zitten in allerlei ‘akkefietjes en persoonlijk gekissebis’ wat een hoop positieve energie kost en niets oplevert.

Daarom hoop ik dat heel veel mensen meer gaan stemmen op de ‘gewone’ partijen dan bij de schamele opkomst 44,4 % van vier jaar geleden (de op een na laagste opkomst in Nederland). Zo wordt ook de kiesdrempel voor PVV en FvD gewoon een stuk hoger. En dat beschermt mede onze lokale democratie.

Wellicht voor enige motivatie en ook wat voldoening achteraf nog een uitspraak van de Amerikaanse dominee en mensenrechtenactivist Martin Luther King uit 1957: “Voor het slagen van het kwaad is niets anders nodig dan dat goede mensen niets doen”.


Geen opmerkingen: