vrijdag 15 juni 2018

Geen bijmenging van biobrandstof palmolie meer in benzine.



Pallets verstoken voor een beter milieu?

Vanmorgen werd ik gebeld door iemand (klonk als jonge vrouw) namens de firma Gezinsenergie. Van deze firma had ik nooit van gehoord, maar dat zegt ook niet alles. Op hun website beginnen ze met het woord ‘Duurzaam’ en de eerste zin is: ‘Gezinsenergie helpt u graag bij het verlagen van uw energietarieven.’ Na wat inleidende vragen, vroeg ze of ik interesse had in een ’pellets-gestookte’ houtkachel. We moeten tenslotte allemaal van het gas af.

Toen ontstond er enige spraakverwarring. Ik stelde haar de vraag waarom die ‘pellets’ verstookt moeten worden. ‘Om uw huis te verwarmen’, antwoordde ze. Maar dat wist ik al. Dus stelde ik de vraag anders: ‘Waarom worden deze pellets niet vaker hergebruikt?’ Dat scheelt CO2-uitstoot, maar wellicht belangrijker, er hoeven minder bomen te worden gekapt. Ik zag gelijk die enorme stapels pallets voor me die ze in een Achterhoek of op een strand gebruiken voor Paas- en andere vreugdevuren. Met natuurlijk de strijd wie de grootste stapel bouwt.
De telefoniste zei toe dat ze mijn vraag door gaat leiden. Maar ze gaf er blijk van zelf hier nog niet over te hebben nagedacht, wat achteraf gezien natuurlijk niet verwonderlijk is. Ik heb haar succes gewenst met het zoeken naar een zinvollere bestemming voor de ‘pellets’.

Verder in mijn gedachtekronkel: je zou verwachten dat als flessen worden hergebruikt met een statiegeldsysteem, dat dit ook kan met pallets. En ik vond direct dat men soms zakelijk wil meeprofiteren van een ‘ecotrend’,  maar dat het geboden alternatief weinig verbetering brengt en andere nadelen heeft.
Mij kwam gelijk de vergelijking op van het bijmengen van palmolie in de benzine. Zoveel is het tropisch regenwoud niet waard in vergelijking met de klimaatverandering, hè? En daar wordt ik weer op mijn wenken bediend. GroenLinks Europarlementariër Bas Eijkhout heeft na lang onderhandelen bereikt dat er géén palmolie meer mag worden bijgemengd. Een mooie ommezwaai van het Europarlement dat eerst de bijmenging van biobrandstof verplicht stelde.
En nu rest nog de vraag hoeveel pallets er eindigen als pellets?


Geen opmerkingen: