zaterdag 21 maart 2015

Provinciale Staten verkiezingen Limburg - HWi voorkeurstemmen


Best veel voorkeurstemmen, hartelijk dank daarvoor.

De verkiezingen voor Provinciale Staten op woensdag 18 maart zijn natuurlijk wat tegengevallen. Je hoopt natuurlijk op verbetering en dus tenminste op handhaving van de drie zetels. De verkiezingen in 2011 waren voor GroenLinks echter procentueel vrij goed (5,3 %) en daarmee haalden we de derde zetel als restzetel, waarbij de toenmalige lijstverbinding goed werd benut. Ik denk dat dit keer de PvdA heeft geprofiteerd van de lijstverbinding. Zij haalden met 7,3 % van de stemmen 4 zetels. D66 heeft 9,3 % gescoord en ook maar 4 zetels.

GroenLinks haalde nu 3,8 % van de stemmen. Dat is fors minder dan 2011, maar men mag niet vergeten dat GroenLinks weer behoorlijk de weg omhoog heeft gevonden na de uitzonderlijk slechte Tweede Kamerverkiezingen in september 2012.  We haalden nu 4 zetels in de Eerste Kamer, evenveel als in de dubbel zo grote Tweede Kamer. Hier geldt het spreekwoord dat het vertrouwen van de kiezer weg is gegaloppeerd met de snelheid van een paard en terugkomt met de snelheid van een voetganger.

Ik ben zelf best wel tevreden met het aantal voorkeurstemmen dat ik deze verkiezingen heb behaald. Ik had als doelstelling mijn negende plek electoraal waarmaken, dus maar maximaal acht personen met meer stemmen voor laten gaan. Dat is goed gelukt. Er hebben 321 mensen op mij gestemd (295 in het kiesdistrict Maastricht en 26 in het kiesdistrict Venlo). Ik dank mijn kiezers hartelijk daarvoor. Ik ervaar het ook als waardering voor mijn werk.

Ik ben daarmee ‘6de’ geworden. Ik ben alleen gepasseerd door de fractievoorzitter Kim Schmitz van GroenLinks in de gemeenteraad van Sittard-Geleen op plek 12. Nummer drie op de lijst Cees Moison had maar 7 stemmen meer dan ik.

Natuurlijk zijn ‘mijn’ stemmen op plek 9 opgeteld bij de nummers 1 en 2 Carla Brugman en Andy Rossel en daarmee niet ‘verloren gegaan’. Maar eigenlijk verplicht dat redelijk hoge aantal voorkeurstemmen mij wel een beetje. Ik zal eens in overleg gaan met de fractie of ik nog zo nu en dan een bescheiden rol kan en mag spelen.  

Maar komende woensdag 25 maart neem ik na 9 maanden (weer) afscheid van Provinciale Staten. Het was leuk en ik heb, vind ik zelf, voldoende mijn best gedaan. Door mijn stukjes op mijn blog hierover te lezen kunt u daar nog een beetje inzicht in krijgen.

Geen opmerkingen: