zondag 4 januari 2015

PAX: Battle tegen kernwapens.




In de zomer van 2014 startte PAX het burgerinitiatief tegen kernwapens Teken tegen Kernwapens. Als Vredesplatform Heerlen hebben we hiervoor op 20 september tijdens de jaarlijkse markt en manifestatie Heerlen in de Wereld, de Wereld in Heerlen 100 ‘handtekeningen’ verzameld. Handtekeningen staat tussen ‘’ omdat het een herleidbare ondertekening moet zijn, dus met volledige naam en adres. En u moet tenminste 18 jaar zijn en de Nederlandse nationaliteit hebben. Alle gegevens moeten volledig zijn ingevuld, anders is de handtekening niet geldig. Het Teken tegen Kernwapens is namelijk ook een formeel burgerinitiatief dat moet leiden tot een debat in de Tweede Kamer. 
Onze nationale vredesorganisatie PAX heeft het burgerinitiatief een nieuwe impuls gegeven met de ‘Battle tegen kernwapens’. Ik ben deze Battle mee aangegaan, niet goed beseffend wat het precies inhield.
Maar wel met de overtuiging dat de tijd echt rijp is dat de strijd tegen kernwapens een nieuwe doorstart moet maken. Die Koude Oorlog heeft lang genoeg geduurd. Staten en machthebbers moeten stoppen met wantrouwen en vijanddenken.
Ik besef terdege dat eigenlijk met het offensief in de Oekraïne van president Vladimir Poetin van Rusland, de Koude Oorlog eerder weer oplaait. Maar dat is voor mij dubbel reden om ten minste te proberen hier enig tegenwicht vanuit het vredesperspectief te bieden. Daarbij zullen we moeten beginnen in Nederland en in het bijzonder met de kernwapens op vliegbasis Volkel in de Peel. En als u mijn mening deelt, dan nodig ik u ook van harte uit om Teken tegen Kernwapens mee te ondertekenen.
En wie meer wil weten over (een verbod op) kernwapens, die klikt eerst op de veelgestelde vragen.

Er zit een persoonlijk tintje aan de Battle, waar ik eigenlijk niet om sta te springen. Zie daarvoor mijn ‘profielpagina’ http://thebattle.tekentegenkernwapens.nl/HarrieWinteraeken. Ondertekend u via deze link, dan wordt uw handtekening aan mijn teller toegevoegd. Als ik als ‘beste’ uit de bus kom, dan kan ik een reis naar Japan winnen. Een paar handtekeningen via mijn profielpagina zou ik wel leuk vinden, zo ijdel ben ik nu ook wel. Maar ik ga geen uitvoerige campagne voeren om mezelf in Japan te krijgen. Ik heb de organisatie ook al bericht dat ik niet in de gelegenheid ben om veel reclame te maken voor deze Battle. Vandaar ‘slechts’ dit stukje op mijn weblog, de website van HeerlenMondiaal en de e-mailnieuwsbrief De Inkijk van HeerlenMondiaal plus mijn oproepen via Facebook en Twitter.
Wilt u meer informatie dan verwijs ik u door naar de spelregels van de Battle op de website. Een overzicht van alle deelnemers vind je op de deelnemerspagina. Je kan op de hoogte van alle ontwikkelingen rond de Battle blijven via Facebook en Twitter.

Dus roep ik u op om het burgerinitiatief via Teken tegen Kernwapens of http://thebattle.tekentegenkernwapens.nl/HarrieWinteraeken te ondersteunen omdat u wellicht ook vindt dat de Tweede Kamer eindelijk een stap moet zetten voor een kernwapenvrij Nederland. Dit als goed voorbeeld voor de rest van de wereld. En niet in eerste instantie om Harrie maar dat plezier te doen.

Geen opmerkingen: