zondag 30 juni 2013

Commentaar op het commentaar Koopzondag in Heerlen


Gemeenteraad mag gebruik maken van zijn bevoegdheden.

Ik ben niet zo’n voorstander van koopzondagen. Ik woon zo’n 500 meter van de Woonboulevard Heerlen af en heb deze nog nooit op zondag bezocht. Ik kan me ook niet herinneren wanneer ik op een koopzondag het winkelcentrum van Heerlen heb bezocht. Maar ik ben blijkbaar ook geen gemiddelde consument. Daarom hier een onafhankelijke reactie op het commentaar in de krant van vrijdag 21 juni 2013 over de koopzondag en in het bijzonder de besluitvorming in de gemeenteraad van Heerlen.

De gemeenteraad heeft in afwijking van het voorstel van het college van Burgemeester en Wethouders besloten om de koopzondagen voor Heerlen volledig vrij te geven. De krant vindt het onzorgvuldige besluitvorming van de gemeenteraad, zonder inspraak van de ondernemers van de binnenstad. Hier constateer ik een onzorgvuldige mening.
Iedereen kan denken over de kwaliteit van de besluitvorming van de gemeenteraad van Heerlen (over het algemeen en nu in het bijzonder) wat hij/zij wil, maar de raad heeft de bevoegdheid om een voorstel van B&W te amenderen. Als de gemeenteraad afwijkt van het voorstel van B&W, dan is dat niet per definitie onzorgvuldige besluitvorming. Sterker nog, als dat wel het geval zou zijn, dan heeft de gemeenteraad een belangrijke bevoegdheid minder. Dat zou betekenen dat de raad nog meer aan de leiband van het college loopt. Naar mijn mening heeft de gemeenteraad toch al weinig in te brengen.

De gemeenteraad mag zelfstandig besluiten. De raad beslist na beraadslaging in de fracties en na het debat met een afweging van belangen in de raadsvergadering. Ook over dit onderwerp. Daar is zelfs al heel veel over gezegd. Er is veel over koopzondagen bekend vanuit andere steden en in grote lijnen ook over de standpunten die in Heerlen leven (onder andere via berichtgeving in de krant). Een specifieke inspraakmogelijkheid in een extra commissievergadering voegt daar waarschijnlijk niet zo heel veel aan toe. Het is aan de raad of ze dat nog wel of niet zinvol acht.
De gemeenteraad heeft besloten. En vanaf nu mogen de ondernemers van het Heerlense winkelcentrum in alle vrijheid doen en laten wat ze willen. Als ze slim zijn overleggen ze daarbij en nemen ze zelf besluiten met voldoende draagvlak. Dat is misschien wel moeilijker dan geen eigen verantwoordelijkheid hebben. Of hebben die ondernemers dan liever opgelegde regels? De SP is daartoe wel genegen. Maar de gemeenteraad legt geen verbod op dat de ene ondernemer bevoordeelt en de andere benadeelt.
En het enige wat ik er persoonlijk aan toevoeg, is dat ik waarschijnlijk niet veel gebruik ga maken van de koopzondag, waar dan ook.

Harrie Winteraeken
(voormalig raadslid GroenLinks in Heerlen)

Ps. 1: Het commentaar Koopzondag stond in het Limburgs Dagblad en Dagblad De Limburger, regio Parkstad vrijdag 21 juni 2013 blz. B2.
Ps. 2: het is de raad niet toegestaan om ‘onzorgvuldig’ besluiten te nemen. Onzorgvuldige besluiten kunnen door een hogere (toezichthoudende) overheid worden vernietigd. Ik denk dat in het geval van het vrijgeven van koopzondagen hier geen sprake van is.

Geen opmerkingen: