zondag 10 juli 2011

Tolerantie neemt af

De tolerantie ten opzichte van kinderen neemt af

Uit een onderzoek blijkt dat de tolerantie ten opzichte van de omgeving afneemt. Niet zo’n verbazingwekkend nieuws. Dat wisten we toch al. En hoe dramatisch is het? Valt het onder de zomerberichten die ieder jaar terugkomen: spelende kinderen, samenkomende jongeren, scheurende brommers en ander lawaai? Waar ligt de grens: bij iedereen verschillend blijkbaar. Je zult maar bij een trapveldje wonen. Maar het geluid van spelende kinderen is geen overlast. Kinderen moeten de ruimte krijgen om te spelen en elkaar te ontmoeten. Dat hoeft wat mij betreft niet alleen in een speeltuin te zijn.
Waar liggen dan de maatschappelijk te stellen grenzen? Bij het overtreden van de wet natuurlijk. Maar hoe zit dat met de gemeentelijke wetten ofwel de plaatselijke verordening? Die stelt de gemeenteraad vast. En daarmee ook gedragsnormen van kinderen in de openbare ruimte. En hier botsen het normbesef van ouderen en kinderen.

Ik ga eens terug naar mijn jeugd, zoals ik me die herinner: we kwamen bij elkaar bij een muurtje op de hoek van de straat. Een tuinafscheiding van een huis waarin een alleenstaande vrouw woonde. Ik denk dat ze oud was, maar dat ben je al gauw in de ogen van een tiener. De kinderen van onze straat schoolden er samen. Die mevrouw lied ons begaan. Ik denk niet omdat ze bang voor ons was. Althans dat hoefde ze niet te zijn. We trapten er een balletje met op de muur van het rangeerterrein van de mijn Emma de goal getekend. En in de herfst ‘flepten’ we kastanjes met een ‘kuul’. Als er verkeer kwam, dan stopten we natuurlijk. Soms bleef dat stuk hout in de boom hangen , totdat het eruit werd gegooid of vanzelf waaide. Ik denk niet dat er sprake was van overlast. We werden tenminste getolereerd.
Ook wist je toen wie in de straat minder vriendelijk voor kinderen was. Waar je moest zorgen dat de bal niet in de tuin kwam. Maar ik weet niet meer of we daar dan ook wegbleven, of toch lekker spannend een balletje trapten.
Mijn vriendjes en ik behoorden tot de gelukkigen die ook een ruig speelterrein hadden bij garageboxen en in tuinen achter winkels die helemaal niet werden beheerd. Boomhutten maken, vuurtje stoken en piepers bakken. Het kon daar allemaal en het mocht van de omgeving. Maar ons gedrag liep dan ook niet de spuigaten uit.

Het onderzoek toont aan dat de tolerantie afneemt. Blijkbaar meetbaar, ook ten opzichte van wat jaren geleden. Het is een teken aan de wand. Onze samenleving verruwd. Geleidelijk, vanaf de individualisering van de jaren ’70 van de vorige eeuw. Met de toenemende materiële welvaart en de gedachte dat je een ander niet meer nodig hebt om het zelf goed te hebben. Het is ook vaak een zichzelf versterkend effect. En van plaats tot plaats verschillend. Waren het eerst eilandjes van intolerantie in de straat en krijgt het tegenwoordig meer de overhand? Het heeft alles te maken hoe we tegenover elkaar staan. Wat onze omgangsvormen zijn. En die veranderen niet zo snel. Ook niet terug de goeie kant op.

Berichten in de kranten Limburgs Dagblad en Dagblad De Limburger van 9 juli 2011.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ben het helemaal eens met deze inhoud. Het lijkt wel of we ons langzamerhand aan het ingraven zijn in intolerantieloopgraven vanwaaruit we elkaar verbaal en fysiek aan het beschieten zijn. De ultieme uiting hiervan is de intolerantie jegens spelende kinderen, volstrekt absurd. Al spelend leren kinderen en jongeren onderhandelen met elkaar, incasseren en improviseren. Over het fysieke voordeel van spelende kinderen nog maar te zwijgen.
Ik sluit niet uit dat de vernielzucht onder bepaalde jongeren (dat neem ik in mijn buurt veel waar) voor een deel te maken heeft met de toenemende inperking van leef- en speelruimte van kinderen en jongeren. Het lijkt erop dat ze door vernieling een antwoord geven op deze inperking. Als je geen respect van de maatschappij krijgt en wordt weggejaagd als een soort crimineel, waarom zou je dan respect tonen voor openbaar bezit?

Anoniem zei

Helemaal correct!!!
Mensen moeten niet zo veel klagen. Geef jongelui de ruimte en laat ze spelen, lawaai maken en eventueel vernielen. Dat moet kunnen, zolang er geen doden vallen.Immers vrijheid en blijheid. Het zijn geen criminelen toch? Ik ken wel een ouder echtpaar uit de buurt. Die zeikerds (altijd regeltjes en wetten) zijn gelukkig weggepest (met scooters, graffiti en stenen door de ruit)door de jongelui. Die hadden het altijd over fatsoen en normen en meer van die onzin. Tja dan vraag je om problemen. Zaten ze rustig te roken op het bankje naast hun woning rond een uur of 1 a 2 s'nachts, werden ze toegesproken. Dat mag niet, want er is overlast, kregen ze te horen. belachelijk!!! Dan vraag je om problemen.

Harrie Winteraeken zei

De reactie van 4 februari is nogal cynisch. Het betreffende oudere echtpaar (in Heerlen?, maar het zal op meer plaatsen zijn voorgekomen)is weggepest. Duidelijk dat hier grenzen zijn overtreden. Zover had het nooit mogen komen. Tegen dergelijke valse geniepigheid is het moeilijk optreden. Maar voor de samenleving is het niet tolerabel gedrag.