zondag 11 juli 2010

Buitenring is negatief voor Esschenweg e.o.

Buitenring zorgt voor meer dan 1000 mvt/etmaal meer belasting voor routes Esschenweg – Klinkertstraat en Esschenweg – Brommelen – Hellebroek.

Bij het bestuderen van de plannen voor de buitenring ben ik een ‘vervelende bijwerking’ tegengekomen.
Volgens het hoofdstuk Verkeerseffecten in deelrapport 4A Verkeerskundig onderzoek, Afbeelding 3.2 Intensiteitenkaart zullen de route Esschenweg – Brommelen – Laarderweg – Hellebroek en de route Esschenweg – Terlindenweg – Klinkertstraat een toename van verkeer van meer dan 1000 motorvoertuigen per etmaal krijgen.

De Esschenweg, Hellebroek en Klinkertstraat zijn (ten dele) ingericht als 30 km-gebied. Andere delen van deze routes, bijvoorbeeld de Laarderweg, zijn nog niet voorzien van een vrijliggend fietspad of adequate fietsstroken (deel Terlindenweg). Vooral de route Nuth - Heerlen is ook belangrijk voor fietsers. Grote delen van deze routes zijn nu al zwaar belast met sluipverkeer.

De onderbouwing in het Verkeersmodel Parkstad Limburg ben ik nog niet tegengekomen. Ik ken de huidige verkeersintensiteiten niet, en ik weet ook niet hoeveel meer dan 1000 voertuigbewegingen er worden verwacht. Maar ik weet wel dat het streven van deze wegen meer gericht zou moeten zijn op afname van gemotoriseerd verkeer en toename van langzaam verkeer. Nu dreigt het langzaam verkeer ook op deze wegen ten gevolge van de buitenring in de verdrukking te komen. Ik vind dat niet acceptabel.
Het nemen van maatregelen zal waarschijnlijk niet plaatsvinden binnen het project van de buitenring. De gemeenten Heerlen en Nuth zijn hier verantwoordelijk voor. Omdat dit rechtstreeks voortkomt uit het plan voor de buitenring is er wel sprake van een vorm van planschade? In een zienswijze zou kunnen worden aangegeven dat de plannen zo gewijzigd moeten worden dat deze negatieve bijwerking niet ontstaat?

Mocht iemand in de gelegenheid zijn het bovenstaande verder te beoordelen, geef me dan a.u.b. een reactie. Zelf in actie komen of meenemen in je acties, wordt ook gewaardeerd.

Harrie Winteraeken.

Geen opmerkingen: