zaterdag 1 september 2007

Commissie zal MER buitenring afkeuren?

Onafhankelijke commissie zal MER buitenring afkeuren?


Blijkbaar is er een eerste concept van de Milieueffectrapportage (MER) voor de buitenring. De kranten berichten afgelopen zaterdag 25 augustus daar uitvoerig over, zonder dat overigens de inhoud ter sprake komt. Die is nog geheim. De kritiek van de gemeenten van Parkstad Limburg is niet mals. Dit was te verwachten, en volgens mij wordt het alleen nog maar heftiger.

Jos van den Camp begint zijn artikel met: “Dát de 26 km lange weg er moet komen, daarvan zijn provincie Limburg en Parkstad Limburg al jaren overtuigd”. Bestuurlijk klopt dat waarschijnlijk. Maar de buitenring is tot nu toe vooral een bestuurlijke wens van gedeputeerde staten van Limburg en de colleges van burgemeester en wethouders van de Parkstad – gemeenten. Provinciale staten en de gemeenteraden hobbelden daar in meerderheid braaf achteraan. De meeste documenten zijn naar het doel toegeschreven. Op de kaart zijn lijnen of zoekgebieden getekend zonder veel onderbouwing. Dus ook zonder goede afweging van argumenten en belangen.

G.S. wilden blijkbaar die traditie met de MER voortzetten. Maar nu moet dat dus beter. Een milieueffectrapportage moet volledig zijn en een goede afweging van argumenten bevatten. In de MER moet niet alleen worden aangegeven waar de buitenring het beste kan worden aangelegd, of deze wel 4-baans moet worden en hoe natuurgebieden het beste kunnen worden beschermd. Ook moet zo objectief mogelijk worden aangetoond dat de weg echt nuttig en noodzakelijk is. En dat laatste wordt heel erg moeilijk. Zo zullen bijvoorbeeld belangrijke reisdoelen zoals Gajapark, Snowworld, Mondo Verde, Pinkpop niet veel beter bereikbaar worden met de buitenring. Deze zijn alle meer rechtstreeks te benaderen via de binnenring.
Ook andere verkeersproblemen in Parkstad Limburg worden waarschijnlijk onvoldoende opgelost door de buitenring. Maar wellicht het belangrijkste: de komende jaren zal de bevolking van Parkstad Limburg fors vergrijzen en afnemen. De Parkstad – monitor toonde onlangs aan dat dit veel meer het geval zal zijn dan waar een aantal jaren geleden vanuit is gegaan. Het kan niet anders dan dat dit zal leiden tot minder (ochtend)spitsdrukte en gewoon minder verkeer. Daarbij zal er ook een betere ruimtelijke ordening nodig zijn. Reisdoelen die veel vrachtverkeer of autoverkeer aantrekken, mogen niet aan de verkeerskundige “achterkant” van Parkstad Limburg (bijvoorbeeld Brunssum – oost) worden aangelegd, maar in de buurt van de A76 en de Keulse- en Antwerpse weg.

Nu nut en noodzaak aangetoond moeten worden, krabben ook nogal wat Parkstad – bestuurders zich eens goed achter de oren. De financiële afspraken zijn namelijk hartstikke broos. Sommige trajecten zullen waarschijnlijk fors duurder worden nu alle problemen beter in beeld komen. Maar nu wordt ook duidelijk waarom het rijk niet wil meebetalen. Zo groot zijn de verkeersproblemen helemaal niet. En de gekozen constructie is verkeerdom, eh, verkeerd om. Het is niet gebruikelijk dat lagere overheden zoals gemeenten en Parkstad Limburg de provincie subsidiëren. Daarbij komt dat volgens de eerdere afspraken Heerlen een onevenredig groot aandeel in de kosten voor zijn rekening moet nemen. (Bijna € 20 miljoen meer dan men zou verwachten volgens het aantal km weg door de gemeente.) Met het nieuwe college van B&W sinds vorig jaar mag men verwachten dat hier nog eens kritisch naar wordt gekeken.

Een belangrijke waarborg voor inhoudelijke zorgvuldigheid is dat de MER moet worden goedgekeurd door de onafhankelijke Commissie voor de Milieueffectrapportage (in Utrecht). Een MER die nog te veel vragen onbeantwoord laat, zal de Commissie MER terugsturen of afkeuren. De gemeenten lijken zich dat nu te realiseren. De tijd is voorbij dat met “ronkende stukken” besluiten kunnen worden genomen. Op basis van actuele inzichten moet er een evenwichtige afweging komen.
Als je het mij vraagt, lukt het gewoon niet om de buitenring zoals de bestuurders die bedachten, goed te onderbouwen. Dus kan men concluderen dat die buitenring er ook niet komt. Dan blijkt ook dat men een aantal verkeersknelpunten beter daar kan aanpakken waar ze daadwerkelijk aanwezig zijn. En met een beter openbaar vervoer en goede langzaam verkeersvoorzieningen kan het gemotoriseerde verkeer nog meer verminderen dan de vergrijzing en de afname van de bevolking al zullen bewerkstelligen.

Ten Esschen, 26 augustus 2007
Harrie Winteraeken


In enigszins ingekorte vorm is deze opiniebijdrage op 30 augustus 2007 gepubliceerd in Dagblad De Limburger en Limburgs Dagblad, editie Heerlen / Parkstad Limburg

Geen opmerkingen: