maandag 23 november 2015

3-12 Café Mondiaal: het goede doel van 3FM Serious Request




Persbericht

Café Mondiaal, 26ste aflevering.
Donderdag 3 december, aanvang 19.30 uur.
Café Frits Pelt, Pancratiusplein 48, Heerlen.


Thema: ‘Het goede doel van 3FM Serious Request’
 
Van 18 t/m 24 december staat het Glazen Huis van radiozender 3FM op het Pancratiusplein in Heerlen. Heel veel mensen kijken al naar 3FM Serious Request uit en zijn ook al bezig om geld in te zamelen.
3FM Serious Request 2015 zet zich in voor de generatie van de toekomst in oorlog en conflictgebieden: kinderen en jongeren die leven onder de meest extreme omstandigheden en daardoor weinig kans hebben op scholing en ontwikkeling. Zij zijn de stille slachtoffers van de oorlog. NPO 3FM geeft ze met 3FM Serious Request een stem.

In conflictgebieden verleent het Rode Kruis in eerste instantie levensreddende hulp met drinkwater, voedsel, medische zorg en onderdak. Maar ook wil het Rode Kruis kinderen en jongeren zoveel mogelijk toekomstperspectief bieden. Juist daarvoor zamelen 3FM en het Rode Kruis in 2015 met 3FM Serious Request geld in. Met het ingezamelde geld helpt het Rode Kruis kinderen en jongeren met scholing, beroepstraining, traumaverwerking en een basis voor levensonderhoud.

Het Rode Kruis richt zich speciaal op jongeren die moeten overleven in landen zoals Syrië, Zuid-Soedan, de Centraal Afrikaanse Republiek en de Democratische Republiek Congo: Met 3FMSR wordt jongeren en kinderen een toekomst in hun land gegeven. Een toekomst en een beter bestaan zodat zij niet hoeven te vluchten. En daarmee probeert het Rode Kruis ook de oorzaken van de huidige vluchtelingenproblematiek tegen te gaan.

Niet iedereen is bekend met het werk van het Rode Kruis binnen 3FM Serious Request. Café Mondiaal gaat hier dieper op in. Dat doen we dit keer samen met Eric Brouwers,
promotievrijwilliger van het Rode Kruis. Hij zal een toelichting geven op de stille ramp. We zullen het hebben over het succes van 3FM Serious Request. Is zo’n combinatie met een evenement of muziek vaker succesvol te gebruiken? Denk aan Live Aid. Is de inhoud van het goede doel mee bepalend, zoals kankerbestrijding bij Alp d’Huzes?

Moeten mensen veel weten over het goede doel om ervoor in actie te komen? Maar ook andersom: draagt 3FM Serious Request bij aan meer algemene bewustwording over ontwikkelingsproblematiek? Deze actie lijkt misschien te ‘eenmalig’,  maar het Rode Kruis draagt hiermee ook bij aan langlopende projecten samen met zusterverenigingen zoals de Syrische Halve Maan. Meestal wordt het geld binnen één à drie jaar besteed om deze projecten een extra impuls te geven waarbij het Rode Kruis vooral ook streeft naar structurele oplossingen voor de vaak langdurige situaties van jongeren die gevlucht zijn voor oorlogen en totaal gebrek hebben aan ontwikkelingsmogelijkheden.


Geen opmerkingen: