zaterdag 16 juni 2012

CDA vernieuwt zijn verkiezingslijst

Het CDA vernieuwt zijn verkiezingslijst in lijn met de begin dit jaar ingezette koerswijziging. Ger Koopmans keert niet meer terug in de Tweede Kamer.

Het CDA verdient een compliment. Ik waardeer het dat het CDA zijn verkiezingslijst radicaal heeft vernieuwd. Daarmee laat het CDA zien dat de koers wordt verlegd. Het uitgangspuntenprogramma Radicaal van het midden, dat het CDA begin dit jaar heeft gepresenteerd,wordt daarmee ook vertaald. Zie mijn eerdere commentaar hierop in mijn bericht op mijn blog van 22 januari.

Een van de mensen die de politieke arena van de Tweede Kamer moeten verlaten, is Ger Koopmans. Waar hij in eerste instantie nog graag wilde doorgaan, en ik kan dat natuurlijk begrijpen als je met hart en ziel je werk doet, heeft de partij anders geoordeeld. Ger Koopmans is te veel een voorman van de te rechtse koers van het CDA. Daarmee past hij niet in het nieuwe streven van het CDA. Zie hier ook mijn bijdrage op mijn blog van 28 april.
Het siert Ger dat hij bij het bekend worden van de nieuwe lijst zijn plaatsmaken ruiterlijk accepteert. Ik gun Ger Koopmans een mooie maatschappelijke voortzetting van zijn carrière, bijvoorbeeld als belangenbehartiger bij een organisatie waar hij affiniteit mee heeft. Want daar is hij best goed in.

Een ander teken van de koersverlegging van het CDA is het volmondig meegaan met het Kunduz- of Lenteakkoord. Veel van de eerst met de VVD en PVV afgesproken bezuinigingen en wetswijzigingen bleken toch te gortig. Er viel op meerdere terreinen een zucht van verlichting waar te nemen.

Het nieuwe CDA gun ik best een redelijk verkiezingsresultaat, zeker als ook veel CDA-kiezers terugkeren, die de laatste tijd rechts hebben gestemd. Maar het is ook goed mogelijk dat het CDA vanuit het midden ook weer aantrekkelijk wordt voor de kiezers die eertijds het CDA hebben afgewezen omdat het een te rechtse koers is gaan lopen.
En nu nog ver weg, maar na de verkiezingen, dan blijkt of het CDA zijn koers daadwerkelijk gaat verleggen. Dat is pas zichtbaar via de opstelling bij de coalitieonderhandelingen en vervolgens tijdens de nieuwe regeerperiode.


Geen opmerkingen: