donderdag 1 mei 2008

Ik ga naar Kenia

Ik ga naar Kenia

Het komt voor mij behoorlijk uit de lucht vallen en ik heb dan ook hals over kop een paspoort moeten aanschaffen (vaccinaties moeten nog). Maar ik mag van 25 mei t/m 9 juni voor mijn werk naar de regio Kajiado in het zuiden van Kenia om te gaan adviseren over een waterproject. Enerzijds sluit dit aan bij erg oude kennis en belangstelling van mij. Halverwege de 80er jaren van de vorige eeuw heb ik gewerkt aan een cursus over ecologische problemen in ontwikkelingslanden, waar verwoestijning een onderdeel van uitmaakte bij de lerarenopleiding Mollerinstituut in Tilburg en vervolgens driekwart jaar bij het Centrum voor Vrede en Ontwikkelingssamenwerking gewerkt. Maar anderzijds is dit wel wat anders dan het uitdragen van boekenwijsheid of het voorkomen van in vergelijking zo iets ondergeschikts als modderoverlast in ons Zuid-Limburg.

Ik vind het erg spannend dat ik mag adviseren en ik besef terdege dat dit zeker in samenspraak moet gebeuren met de plaatselijke bevolking. De algemene coördinatie is in handen van AMREF Flying Doctors. Men gaat er twee grondwater pompputten restaureren. Mijn taak wordt het om vooral naar de omgeving te kijken. Wat is de draagkracht van het land (risico op overbeweiding en bodemerosie / landdegradatie)? Hoe kan de infiltratie van regenwater worden bevorderd en hoe kan regenwater beter worden vastgehouden (rain water harvesting) en beschikbaar komen? Ik hoop er mijn steentje aan te kunnen bijdragen. Daarbij hou ik me aanbevolen voor goede tips, zodat ik niet in de valkuilen trap waar anderen al eerder in zijn getrapt.
Voor een persbericht verwijs ik naar mijn persoonlijke website Space van Harrie Winteraeken www.winteraeken.spaces.live.com

Geen opmerkingen: