Opiniebijdrage
Discutabele projecten worden nooit snel uitgevoerd
De provincie Limburg pleit in de regionale kranten van 29 november 2007 voor een nieuwe structuur om projecten sneller te realiseren: de Overheids – NV. Ik neem aan dat hier een soort uitvoeringsorgaan mee wordt bedoeld dat wel gefinancierd wordt door de overheid, maar geen rechtstreekse bemoeienis meer heeft vanuit gemeentebesturen of het provinciebestuur. Het lijkt een nieuwe ster aan het firmament, maar de kans dat deze structuur meer voor elkaar krijgt dan de bestaande, lijkt mij erg klein.
Het wekt wel verbazing dat de provincie alweer is uitgekeken op de bestaande structuren. We hebben pas twee jaar het nieuwe WGR+ Parkstad Limburg als samenwerkingsorgaan. En de Parkstad Limburg Ontwikkelingsmaatschappij? Daar zou toch meer daadkracht vanuit gaan? En voor het landelijk gebied zijn er gebiedcommissies in het leven geroepen die dat wat gebeuren moet, gaan aansturen. In nieuwe structuurdiscussies gaat vergelijkbaar met gemeentelijke herindelingen veel tijd en energie zitten, waardoor de voortgang eerder vertraagt.
De voortgang van projecten hangt maar zeer ten dele af van wie de initiatiefnemer of trekker is. Het wordt veel meer bepaald door de kwaliteit van de projecten. En daarbij is kwaliteit meer dan verwacht economisch rendement of behoefte vanuit de markt. Een goed project is niet of weinig discutabel, ook wanneer het andere belangen treft. Projecten zullen altijd voldoende rekening moeten houden met algemene tendensen, met hun omgeving, met de ruimtelijke ordening, het milieu enz. Projecten die deze afweging onvoldoende maken, lopen onherroepelijk vertraging op.
Zo kan Albert Heijn nog 10 jaar een supermarkt bij het Parkstad Limburg stadion willen vestigen; het blijft een feit dat de daar bestede euro’s niet elders meer kunnen worden uitgegeven en dus gaat zo’n vestiging altijd ten koste van buurt- en wijkwinkelcentra. En die uithoek in Parkstad Limburg blijft de verkeerde plek omdat deze alleen met veel extra automobiliteit kan functioneren (extra energieverbruik en luchtvervuiling) en tevens minder toegankelijk is voor mensen die niet auto-mobiel zijn.
Sinds kort klinkt er de roep om rondom de buitenring van alles en nog wat te ontwikkelen: woningbouw, bedrijventerreinen, recreatieobjecten enz. Men wil blijkbaar de buitenring gaan gebruiken als nieuwe stadsgrens tot waar de open ruimte mag worden volgebouwd. Dadelijk wordt de buitenring nog beargumenteerd met verkeersaantallen vanuit projecten die nu nog hoogst onzeker zijn. Met de vergrijzing en lagere bevolkingsgetallen houdt men geen rekening. En ook niet met het feit dat het achterland van Brunssum minder geschikt is voor functies die publiek aantrekken van buiten de regio in plaats van de omgeving van stations of zelfs de Antwerpse- en Keulseweg. Ook voor de natuur en landschappelijke kwaliteit is de buitenring echt een bedreiging die het beste kan worden bestreden door de buitenring niet aan te leggen.
Maar er is ook een positief punt als de initiatiefnemer of trekker van projecten wat verder weg staat van de gemeentelijke en/of provinciale overheid. De overheid kan zich dan beter concentreren op haar taken van ruimtelijke ordening en vergunningverlening. De overheid kan daarbij zorgvuldiger en onafhankelijker van de initiatiefnemer functioneren.
Want regelmatig wordt de indruk gewekt dat als de bestuurders van gemeente en/of provincie iets willen ontwikkelen, dat dan die interne belangenafweging wel eens onder druk staat. Het belang van het project op zich wordt dan inzet van de procedure. Daardoor kan de belangenafweging wel eens niet volledig zijn. Via inspraak en bezwaarschriften van buitenaf wordt men dan weer gewezen op die noodzakelijke volledige belangenafweging. Dan lopen projecten vaak weer vertraging op. En dat verwondert dan weer de bestuurders.
Als de provincie Parkstad Limburg € 40 miljoen wil geven voor echt goede structuurversterkende projecten, dan is dat vanzelfsprekend welkom. Maar a.u.b. zonder structuurdiscussie erbij.
Ten Esschen – Heerlen, 29 november 2007
Geen opmerkingen:
Een reactie posten