Opmerkingen concept Jaarplan ROVL 2008
Het Meerjarig Uitvoeringsplan 2008 – 2011 van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg eindigt na de opsomming van de resultaten van de consultaties met de partners met de zin: “De verdere uitwerking zal in de jaarplannen plaatsvinden”. In het voorliggende Jaarplan 2008 zijn de hoofdlijnen van het MUP naar mijn mening voldoende vertaald en zijn ook de doelen voldoende gekwantificeerd.
Maar het Jaarplan 2008 straalt ook continuïteit uit. Wellicht zelfs zo veel, dat het MUP in dit jaarplan niet tot een wellicht wel beoogde koerswijziging leidt?
Een van de stellingen uit het MUP is: “Educatie, infrastructuur en handhaving zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.” Deze “drie-eenheid” zou naar mijn mening in het jaarplan meer dan nu gelijkwaardig uitgewerkt moeten worden.
Een vijftal concrete uitwerkingen beveel ik aan voor met name “infrastructuur”.
1. Bij ongevallenanalyses (o.a. blz. 25 MUP en 4.1 Verkeersveiligheidsanalyses ca.) dient ook meer beoordeeld te worden wat de oorzaken van de verkeersongevallen zijn (bv. wangedrag van verkeersdeelnemers, niet uitkijken, alcohol in het spel, gevaarlijke inrichting van de weg). Deze objectieve kennis dient mee aan de basis te staan van het handelen van het ROVL. Ik stel voor om in 2008 te starten met een dergelijke ongevallenanalyse.
2. In het MUP staat op bladzijde 10 de aanbeveling om vanuit verschillende beleidsterreinen tot gezamenlijke projecten te komen. Nu gebeurt dat volgens het MUP “eigenlijk nog met een hoge mate van toevalligheid”. De aanbeveling om dit uit te werken tot structureel beleid zou mijns inziens al in 2008 moeten starten.
3. Ik heb de indruk dat het “Verbinden op knelpunten” en het aangaan van Verkeersarrangementen bij gevaarlijke situaties voornamelijk gebeurt op basis van ad hoc vragen of incidenten / ongelukken. Hier zou naar mijn mening meer pro-actief en meer algemeen of provinciebreed gehandeld moeten worden. Zo staat op blz. 14 van het MUP: “Duurzaam Veilig is als richtlijn en leidraad door iedereen geaccepteerd”. Dat neemt niet weg dat aan de inrichting van veel wegen nog veel moet gebeuren willen ze ook Duurzaam Veilig ingericht zijn. Het aspect Veiligheid moet meer mee bepalend zijn voor de functie en de inrichting van wegen. Zie ook de eerste opmerking op blz. 29: Infrastructuur blijft een belangrijke factor bij het verbeteren van de verkeersveiligheid. …. Dit mag niet ondersneeuwen”. Naar mijn mening dient in 2008 hiervoor een eerste actieplan te worden opgesteld. Hieraan zal dus expliciet meer aandacht moeten worden besteed via de Verkeersarrangementen, het Kennismanagement (Ombudsfunctie), Accountmanagement, het Lobbyprogramma, de Workshop Duurzaam Veilig of een apart programma.
4. Als speerpunt zou het verbeteren van de verkeersveiligheid op 80 kilometerwegen in het buitengebied kunnen dienen. De extra aandacht voor 80 kilometerwegen werd ook de afgelopen vergadering herhaaldelijk aanbevolen door de heer Henk Stipdonk van het SWOV. Bij deze wegen zijn nog veel maatregelen te nemen, waaronder drastische snelheidsbeperkingen en/of scheiding van langzaam- en snelverkeer (vrijliggende fiets- en voetpaden; die tevens het landschap beter ontsluiten voor toerisme en recreatie). Ook hier dient naar mijn mening in 2008 een eerste aanzet te worden gegeven.
5. Blijkbaar wordt bij Educatie en bewustwording vooral gekozen voor de doelgroepen “jonge automobilisten” en “senioren met bromauto”. Op zich zijn dit belangrijke doelgroepen. Is de keuze voor deze doelgroepen gelegen in relatief veel verkeersslachtoffers en/of veroorzakers van ongelukken?
Specifiek vraag ik aandacht voor de doelgroep fietsers, waaronder ook een relatief groot aantal slachtoffers valt, mede door de vele eenzijdige ongelukken. Ik vind het aanbevelenswaardig om hier ook een programma voor op te starten of hier meer structureel aandacht aan te besteden binnen andere programma’s? (Bv. oudere fietsers, schoolgaande jeugd, toerfietsers).
Harrie Winteraeken
Fietsersbond, provinciaal vertegenwoordiger Limburg
Geen opmerkingen:
Een reactie posten