PERSBERICHT
B&W Gulpen-Wittem draaien goed voorstel terug
Fietsersbond wil vrijliggende fietspaden in Gulpen-Wittem
Onlangs besloot het college van burgemeester en wethouders van Gulpen-Wittem in het kader van het gemeentelijk verkeer- en vervoersplan om geen snelheidsbeperkende maatregelen te nemen op 80 km – wegen in het buitengebied van deze gemeente. Ook zal de gemeente binnen de bebouwde kom geen 30 km – gebieden aanleggen. Door deze voornemens uit het ontwerp gemeentelijk verkeer- en vervoersplan terug te draaien, zwicht het college blijkbaar voor een storm van protest.
B&W hebben een verkeerd besluit genomen om het ontwerpplan te wijzigen. Verkeerd omdat de verkeersveiligheid er niet mee is gediend. De gemeentelijke verbindingswegen in het buitengebied zijn erg onveilig voor langzaam verkeer. Dit geldt in het bijzonder voor wegen waar een maximumsnelheid voor gemotoriseerd verkeer van 80 km/uur geldt en waar de weg bestaat uit twee keer 1 rijbaan zonder scheiding van snel- en langzaam verkeer. Deze wegen zijn over het algemeen behoorlijk smal en soms ook erg bochtig.
Op dit type wegen kunnen gevaarlijke situaties ontstaan waarbij hard rijdende auto’s en fietsers in het gedrang komen. Hoewel niet bekend met de daadwerkelijke ongevallencijfers in Gulpen-Wittem, mag ervan worden uitgegaan dat de risico’s voor fietsers en andere langzame verkeersdeelnemers te groot zijn. Daarbij wordt gerefereerd aan een ernstig ongeluk op 5 augustus jl. in Reimerstok waarbij drie jongeren werden aangereden.
Met het handhaven van hoge maximumsnelheden wordt er onvoldoende rekening gehouden met de belangen van fietsers (en voetgangers). Het lijkt erop dat de gemeente deze weggebruikers het gebruik van deze verbindende wegen ontraadt en aanbeveelt om een veldweg of karrenspoor te gebruiken.
Het verlagen van de snelheden voor gemotoriseerd verkeer naar 60 km/uur buiten de bebouwde kom en 30 km/uur in woonstraten is een eerste stap in de richting van een duurzaam veilig ingericht wegennet. Echter, 60 km/uur is nog te hard voor wegen zonder scheiding van langzaam- en snelverkeer, vooral omdat de verschillen in snelheid te groot zijn.
De volgende stap zou dan moeten zijn dat de verbindende wegen in het buitengebied en de meeste woonstraten binnen de bebouwde kom worden gereconstrueerd. De betreffende verbindende wegen zouden alle een vrijliggend fietspad moeten krijgen. De 30 km – gebieden zijn als woonerf in te richten. Wegen met een maximumsnelheid van 50 km/uur kunnen fietsstroken krijgen, maar deze zijn volgens de Fietsersbond alleen acceptabel als ze minstens 1,5 meter breed zijn, duidelijk rood asfalt hebben en goed onderhouden worden.
Het nieuwe gemeentelijke verkeer- en vervoersplan biedt een goede gelegenheid om te werken aan de inrichting van wegen volgens de huidige inzichten van Duurzaam Veilig. Het plan zou maatregelen moeten bevatten voor een structurele verbetering van de veiligheid en het comfort van de fietsers en ook andere langzaam verkeersdeelnemers.
De Fietsersbond neemt aan dat college en raad van Gulpen-Wittem over het algemeen zullen instemmen met de doelstelling dat uw burgers (en vooral de met de fiets naar school gaande jeugd, maar ook de (oudere) recreatieve fietser) in het Zuid-Limburgse landschap veilig en comfortabel kunnen fietsen. Provinciaal vertegenwoordiger van de Fietsersbond in Limburg Harrie Winteraeken verzoekt het college van B&W dan ook om het besluit waarover de kranten vandaag berichten te heroverwegen. Indien B&W dit niet doen dan verzoekt hij de gemeenteraad het voorstel tot vaststelling van het gemeentelijke verkeer- en vervoersplan met amendementen te wijzigen.
29 november 2007
Geen opmerkingen:
Een reactie posten