Gebrek aan controle bij te hard rijden: overheid neemt zichzelf niet serieus.
De N281, de Antwerpse-Keulseweg in Heerlen is een autoweg, waar normaal gesproken een maximumsnelheid van 100 km/uur geldt. Vanaf 22 augustus is er echter een snelheidsbeperking van maximaal 70 km/uur ingesteld. De reden is dat het asfalt te veel slijtage vertoont: ‘Inspecties toonden aan dat het aantal gaten in het asfalt de laatste weken zo snel toeneemt dat de snelheid omlaag moet. De veiligheid gaat boven alles. De snelheidsaanpassing is niet alleen nodig voor de veiligheid maar ook om verdere slijtage te voorkomen.’ Wegbeheerder Provincie Limburg is overigens van plan om het asfalt nog dit jaar te vernieuwen.
Maar wat wijst de praktijk uit: heel veel automobilisten en ook een deel van de vrachtwagenchauffeurs lapt de snelheidsbeperking aan hun laars en rijdt minstens 10 – 20 en meer kilometer te hard.
Veiligheid staat voorop, maar het niet hinderen van de weggebruiker bij het overtreden van de maximumsnelheid is blijkbaar nog belangrijker. De flitspalen staan vooralsnog niet aan! Dus wordt er hoogstwaarschijnlijk niet op snelheidsovertredingen gecontroleerd (misschien wel ’n enkele keer een radarcontrole?). Wel is regelmatig zichtbaar dat automobilisten afremmen als ze een flitspaal naderen, om een paar honderd meter verder weer extra gas te geven.
De Jongerenpartij Heerlen (uitgerekend zij?) vreest dat Heerlen een boetefuik wordt. Ze zijn bang dat de stad minder goed bereikbaar wordt, wat nadelig is voor de bedrijven en winkels in de regio. Ik mag natuurlijk geen grapjes maken over ‘jong’ en ‘onervaren’, dat deze snelheidsbeperking geen noemenswaardige vertraging betekent en dat deze jongeren wellicht wat verkeerde prioriteiten stellen. Maar het blijft opvallend dat de Jongerenpartij het opneemt voor de snelheidsovertreders alsof te hard rijden een vanzelfsprekendheid is.
Het overtreden van de maximumsnelheid is breed voorkomend. Op snelwegen is de maximumsnelheid overdag 100 km/uur, maar als ik die respecteer, dan word ik door het merendeel van de automobilisten en een enkele touringcar ingehaald. Dat inhalen gebeurt me ook regelmatig in mijn eigen woonstraat waar maar max. 30 km/uur mag worden gereden. En eigenlijk durf ik te beweren dat het gros van de weggebruikers structureel te hard rijdt.
Niet of in ieder geval onvoldoende controleren werkt het te hard rijden in de hand (Flitsmeister ook!). Door weinig of niet te controleren gaat de veiligheid echt niet boven alles. De gestelde doelen worden niet gehaald want de maatregel is niet effectief. Op de N281 zal het aantal gaten in het asfalt toenemen en wordt het risico op ongelukken niet voldoende ingeperkt. Op de snelwegen wordt de stikstofuitstoot onvoldoende beperkt (dat was de reden voor de beperkte snelheidsbeperking) waardoor het stikstofprobleem niet genoeg afneemt. Een cynische opmerking over het gemiddelde milieubesef en klimaatbewustheid van de meeste fossiele brandstof gebruikende verkeersdeelnemers laat ik hier maar achterwege.
Met hogere boetes de schone schijn hooghouden, maar de controles minimaliseren. Boven alles gaat de compassie voor de weggebruikers, die de politiek te vriend wil houden, want er komen weer verkiezingen aan. Dus geen ‘boetefuik’ maar ook geen doelbereik van de genomen maatregel. Daarmee neemt de overheid zijn eigen beleid en zijn eigen maatregelen niet serieus. En wij moeten die overheid wel serieus nemen?
Bron: Dagblad De Limburger van onder andere 27-8-2023.
Ps.: sinds 25-9 zijn de asfalteringswerkzaamheden gestart.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten