Mark Verheijen stapt op na oordeel
Integriteitscommissie VVD.
Provinciaal
onderzoek pleitte Mark Verheijen niet vrij.
Mark Verheijen, voormalig gedeputeerde
van de VVD in Limburg, is op vrijdag 27 februari opgestapt als Tweede Kamerlid.
Het oordeel van de Integriteitscommissie van de VVD over zijn declaraties bij
de provincie liet hem geen keus. Zoals vaker wordt gesteld: ‘een beetje integer
kan niet’. Het oordeel van de commissie was meer op de politiek ethische kant
gericht. Niet de grootte van het vergrijp is doorslaggevend, maar veel meer de
beleving van de burger. Het raakt het vertrouwen in de politicus en daarmee de
geloofwaardigheid en het niet meer goed kunnen functioneren. En het heeft weer
uitstraling op de politieke partij en de politiek over het algemeen.
Op maandag 23 februari jl. was er op
aanvraag van de SP en PVV een extra debat van Provinciale Staten van Limburg
over het declaratiegedrag van Verheijen. Voor GroenLinks voerde Carla Brugman
het woord, maar ik wil (als voorbereiding op mijn toekomstig weer te berichten ‘Vanaf de Zijlijn’) toch wel wat
indrukken achterlaten over hoe de provincie met deze aangelegenheid is omgegaan
en welke lessen hieruit kunnen worden getrokken.
Vlak voor aanvang van het debat
presenteerden Gedeputeerde Staten een onderzoeksrapport, uitgevoerd door het
externe bureau Integis. Dit bureau had gecontroleerd of de 10 declaraties waar
dagblad NRC over bericht heeft, technisch in orde waren. Op één na bleek dat
het geval te zijn.
Maar een conclusie dat ‘het
(administratief organisatorisch) systeem omtrent verantwoording over het
gebruik van provinciale faciliteiten juist is toegepast’ wil niet zeggen dat er
niets aan de hand is. Er wordt alleen geconstateerd dat het procedureel in orde
was. Zo heeft de berouwvolle Mark Verheijen zelf aangegeven dat hij voor niet
een maar drie foutieve declaraties geld wil terugbetalen.
Het provinciale systeem is gewoon onvoldoende
bestand tegen misbruik. Vandaar dat de Commissaris van de Koning Theo Bovens enkele
malen benadrukte dat er ook sprake is een eigen verantwoordelijkheid (en
daarmee van goeder trouw). Door dit vertrouwen te benadrukken en dat het
onderzoek van Integis maar een beperkte reikwijdte had (technische controle),
werd eigenlijk impliciet en zonder dit te zeggen, aangegeven dat Mark Verheijen
wel onterechte declaraties had gedaan?
Op het declaratieformulier zal ook wel
ergens staan: “naar waarheid ingevuld” en “de kosten kunnen niet elders worden gedeclareerd”.
Dat laatste kan het geval zijn bij nevenfuncties of uitnodigingen waarbij
sprake is van een onkostenvergoeding of waar Verheijen niet als gedeputeerde
maar als kandidaat van de VVD verscheen.
Hoewel de conclusie van Gedeputeerde
én Provinciale Staten (blijkbaar) was dat het declaratiesysteem geen
verandering behoefde, hieronder toch wat aanbevelingen die uit de
constateringen van het provinciale onderzoek voortkomen.
Op het declaratieformulier of
rittenstaten van de dienstauto dient niet alleen het adres van de bestemming te
worden aangegeven en of het ‘zakelijk’ was, maar ook het doel of onderwerp van
de reis / bijeenkomst. Nu moet daar zo nodig de agenda naast worden gelegd en
dan nog kan deze onvoldoende duidelijkheid geven of de reis echt in het belang
van de provincie was. En wat in het belang is van de provincie is ook soms
rekbaar uitgelegd.
Er dient een betere controle te komen
op de declaraties. Het is blijkbaar niet gebruikelijk dat een ambtenaar
declaraties inhoudelijk beoordeeld en de bestuurder daarop kan aanspreken. Een
ambtenaar zit hiervoor wellicht ook in een te kwetsbare positie. Ook dit
onderzoek, dat op zich niet moeilijk was, werd door het externe en
waarschijnlijk dure bureau Integis uitgevoerd en niet door de controller van de
provincie zelf.
Dit is ook een kwestie van bestuurscultuur.
Want leden van Provinciale Staten worden wél door de griffie gecontroleerd en er
worden vragen gesteld als iets niet duidelijk is. Ik kan dit bevestigen omdat ik
ook vragen kreeg over het gebruik van mijn treinkaart en de huur van een
OV-fiets, want er was die dag geen bijeenkomst van de Staten geweest. Gelukkig
kon ik aangeven dat ik die dag fractievoorzitster Carla Brugman had vervangen
tijdens een bijeenkomst van het Presidium. Voor Statenleden is er blijkbaar wel
een veiligheidsklep.
In de beantwoording gaf de CdK aan dat
er wel eens in GS over declaraties of dienstreizen werd gesproken. Maar dit
wekte bij mij de indruk dat hier geen regulier onderling overleg over is en of
iets kan of niet. De gedeputeerden werken behoorlijk zelfstandig en
portefeuille gebonden én zijn behoorlijk reislustig. Het is mijns inziens
gewenst dat collegiale GS zich onderling scherp houden op het voorkomen van dit
soort gedrag.
Een voorbeeld is een reisje van Mark
Verheijen met de dienstauto (met chauffeur) naar Friesland om het skûtjesilen
te bezoeken. Hij gaf aan dat het bezoek nuttig was omdat we in Limburg de
Maasplassen hebben die recreatief ontwikkelend moeten worden. In Friesland kan
je daar kennis en kunde voor opdoen. De Integriteitscommissie was van deze
redenering allerminst overtuigd: ze vindt dat Verheijen op z’n minst de schijn
heeft gewekt dat hij deze trip onterecht heeft gedeclareerd. En ook dat is een
probleem. Een politicus moet dat goed beseffen. Dat kan, net als de andere
fouten, in ieder geval niet worden afgedaan als naïviteit.
Dat brengt mij van de technische
toetsing naar de morele verantwoordelijkheid. Ik dacht dat we het dure dineren
met nog duurdere wijnen met het bedrijfsleven in de vorige eeuw achter ons
hadden gelaten. Niet dus. Op 5 juni 2012 heeft in een Chinees restaurant in
Amsterdam tijdens een vastgoedbeurs het ‘Roermond – Provincie Limburg diner’
plaatsgevonden. Ja, met de VVD-vriendjes Jos van Rey en projectontwikkelaar
Piet van Pol. Hier werd per persoon bijna een fles wijn soldaat gemaakt van €
110 of € 127. De totale rekening bedroeg € 2.631. Deze rekening is door vieren
gedeeld: de Provincie Limburg, de gemeente Roermond, de Ontwikkelingsmaatschappij
Midden-Limburg B.V. (waarvan de gemeenten Echt-Susteren, Maasgouw, Roerdalen,
Roermond en Leudal de aandeelhouders zijn) en een van de marktpartijen: Van Pol
Beheer. De overheid-gelieerde mensen zouden zich moeten schamen deel te nemen
aan dit voor driekwart door de overheden betaalde decadente diner. De
Integriteitscommissie is hier ook duidelijk over: “Voor een overheid niet te
verantwoorden”. En ook als het door het bedrijfsleven was betaald, had dit uit
oogpunt van integriteit niet gekund. Er wordt altijd een wederdienst verwacht
als men zich laat fêteren.
Ons provinciebestuur heeft de
declaraties van het skûtjesilen en de chinees, in tegenstelling tot de
Integriteitscommissie, wel goedgekeurd. Naar mijn mening is in dit soort
gevallen ook sprake van een gezamenlijke verantwoordelijkheid van GS. Zij
dienen de gedeputeerden er onderling en liefst vooraf op aan te spreken dat dit
gedrag (tegenwoordig) grenzen overschrijdt.
Nu de provincie heeft geconcludeerd
dat er ‘in overeenstemming met het toetsingskader’ is gedeclareerd, is daarmee
het eigen straatje redelijk schoon geveegd. Maar mijns inziens bleef Mark
Verheijen bungelen. Dit onder andere vanwege het declareren van kosten die
eigenlijk niet voor rekening van de provincie hadden moeten komen, omdat hij
deze via de privé nevenfunctie al vergoed heeft gekregen. Voor een slimme vent
als Mark Verheijen is het moeilijk te verkopen dat hij dit te goeder trouw
heeft gedaan, mede omdat hij toch echt zelf verantwoordelijk is voor zijn
declaraties.
De provincie heeft géén oordeel geveld
over de morele verantwoordelijkheid en mogelijk dubbele declaraties. Dat zit
niet in het systeem. De Integriteitscommissie van de VVD heeft hier wel een
eenduidig wel een oordeel over geveld.
Dat dit een interne VVD-commissie is, riep
weliswaar vooraf de vraag op of dit onderzoek voldoende onafhankelijk zou zijn,
maar de Integriteitscommissie heeft ontegenzeglijk goed werk verricht. Rest de
vraag of een intern partijonderzoek in voorkomende gevallen voldoende is omdat deze
zaak een veel grotere reikwijdte heeft en in feite heel bestuurlijk Nederland raakt.
Het is in ieder geval goed dat Mark Verheijen naar aanleiding van de conclusies
van de Integriteitscommissie van de VVD zijn lidmaatschap van de Tweede Kamer
heeft opgezegd.
Het
onderzoek van de VVD-commissie had overigens ook alleen betrekking op het
declaratiegedrag van Mark Verheijen. Het bovenstaande staat los van de aangifte
van het Veldense recreatiebedrijf Taurus van ondernemer Wout Heijmans tegen
Mark Verheijen wegens corruptie. Verheijen heeft als wethouder de vergunning van
Taurus vernietigd voor het bouwen van een bioscoop in het in Venlo opgegane
Velden. De Roermondse projectontwikkelaar Piet van Pol (ja, hij weer) mocht
vervolgens een bioscoop bouwen in Venlo. Daarbij kocht hij de benodigde gemeentegrond
ver onder de taxatiewaarde. (Dat was ook het geval bij het centrumplan van
Kerkrade.) Verheijen zou van Pol hebben bevoordeeld, zo is te lezen in het
verzoek tot strafvervolging. Van Pol wordt eveneens verdacht van corruptie. En Piet
Van Pol heeft € 6.000 gegeven aan de campagnekas van de VVD (Bron o.a. NRC.nl
18-2-15).
Harrie Winteraeken
Bronvermelding: de meeste informatie
is afkomstig uit publicaties van Dagblad de Limburger en het Limburger.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten